Polska jest kolejnym po Francji, Brazylii i Tajwanie krajem, w którym Carrefour konsekwentnie wdraża system do wymiany danych produktowych w ramach realizacji swojej strategii cyfrowej transformacji. Celem projektu implementacji produkcyjnej systemu Globalnej Synchronizacji Danych (GDSN) w Polsce jest całkowite wyeliminowanie kart produktowych i zastąpienie ich elektroniczną wymianą danych opartą na globalnych standardach GS1. W ramach nowego systemu działa już 5 dostawców sieci, a kolejnych 18 przygotowuje się do jego wdrożenia.
GDSN (Global Data Synchronization Network) to sieć certyfikowanych katalogów pozwalająca na szybką i precyzyjną wymianę danych produktowych u wszystkich uczestników łańcucha dostaw – od producentów i dostawców, przez magazyny, transport, logistykę, aż po sklepy offline i online. GDSN opiera się standardach GS1, zapewniając bezpieczną i ciągłą synchronizację danych podstawowych w czasie rzeczywistym. Zastąpienie tradycyjnych kart produktowych wymianą GDSN przynosi szereg udokumentowanych korzyści, w tym pozwala na redukcję błędów w zamówieniach oraz wyeliminowanie braków na półkach poprzez lepsze zarządzanie zapasami. GDSN usprawnia również aktualizację baz danych podstawowych, a także przyspiesza wprowadzanie nowych produktów na rynek czy organizację promocji, co wpływa na zwiększenie sprzedaży.
- Carrefour jako pierwsza sieć na polskim rynku wprowadził system globalnej wymiany i synchronizacji danych do współpracy z dostawcami. GDSN to cyfrowa rewolucja dla całej branży handlowej, która nie tylko pomaga usprawnić codzienną współpracę w ramach całego łańcucha dostaw, ale przynosi również wymierne efekty finansowe i biznesowe. To kolejny krok milowy w cyfryzacji wymiany danych na polskim rynku – mówi Katarzyna Orlińska, Dyrektor ds. digitalizacji Carrefour Polska.
Implementację poprzedziły prace przygotowawcze, które doprowadziły do uzgodnienia w branży FMCG polskiego modelu danych podstawowych, który jest kompatybilny z modelami europejskimi oraz jest zgodny z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Firmy w Polsce wybrały jeden z trzech certyfikowanych katalogów GDSN oferowanych przez Brandbank AC Nielsen, FSENet oraz Comarch.
- Dziś, gdy kluczowym wyzwaniem w handlu jest omnichannel, czyli spójne zarządzanie kanałami offline i online, posiadanie wiarygodnych danych produktowych ma kluczowe znaczenie. Mamy świadomość, jak istotnym elementem są sprawne mechanizmy ich udostępniania oraz gwarancja ich wysokiej jakości. Aktywnie wspieramy polskich producentów w usprawnianiu własnych procesów zarządzania danymi, jak i we włączeniu się w system GDSN. Nasze międzynarodowe doświadczenia oraz pilotażowy projekt z Carrefour pokazują, że GDSN, wpływając na poprawę danych produktowych, usprawnia zarządzanie zapasami oraz obniża współczynnik utraconej w zapasach na półkach sprzedaży – komentuje Elżbieta Hałas, CEO GS1 Polska z GS1 Polska.
GS1 Polska to międzynarodowy system identyfikacji i komunikacji zarządzany i wdrażany przez organizację non-profit GS1, działającą w 150 krajach. W Polsce GS1 jest reprezentowane przez GS1 Polska. Jej najbardziej znanym standardem jest kod kreskowy, uznany przez BBC za jedną z 50 rzeczy (zaraz za iPhonem), które w największym stopniu przyczyniły się do powstania nowoczesnej gospodarki.