Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Reklama
Gospodarka

Fotel kierowcy. Wygoda musi iść w parze z bezpieczeństwem

Fotel to podstawowy element wyposażenia samochodu. Musi być nie tylko wygodny, ale także wytrzymały i bezpieczny. Rozwój tej integralnej części pojazdu trwa tyle samo, co praca nad nową generacją modelu. W nowej Škodzie Octavia znajdują się siedzenia, które przeszły serię testów, by zapewnić użytkownikom bardzo dobrą jakość i komfort jazdy. Opcjonalnie dostępne są także fotele AGR, bezpieczne dla kręgosłupa i gwarantujące szeroki zakres ustawień, a nawet funkcję masażu.

Typowy fotel kierowcy w Škodzie Octavia waży około 22 kilogramy i może składać się z ponad 100 różnych części, w zależności od konstrukcji. Konstruktorzy muszą sprostać szerokiemu spektrum wymagań klientów.

Reklama

Podstawowe cechy budowy fotela nie zmieniły się znacząco w ciągu kilku ostatnich dekad. Konstrukcja nadal ma trzy warstwy: stelaż, piankę i tapicerkę. Muszą się one łączyć w wygodny, trwały i bezpieczny sposób, oferując wszystkie nowoczesne udogodnienia. Różnorodność typów sylwetki użytkowników, do których fotele muszą być przystosowane, jest ogromna. Coraz ważniejszy jest także aspekt estetyczny. Pokrowce muszą być wykonane w taki sposób, żeby materiały miały jak najmniejszy wpływ na konstrukcję sąsiadujących ze sobą części fotela.

Dzisiaj fotele samochodowe muszą wpisać się w znacznie bardziej rygorystyczne wymagania, a także być regulowane w wielu kierunkach, sterowane elektrycznie, z poduszkami powietrznymi, ogrzewaniem, wentylacją, a nawet funkcją masażu

– wyjaśnia Miroslav Hradil, koordynator budowy foteli samochodowych w Škoda Auto.

Dla każdego samochodu wykonuje się kilka rodzajów siedzeń, ale według Hradila projektanci starają się trzymać jednej podstawowej konstrukcji. Wpływają na to nie tylko koszty produkcji, ale także wymogi bezpieczeństwa. Na przykład w czwartej generacji modelu Octavia dostępne są najnowocześniejsze fotele ortopedyczne, które uzyskały certyfikat AGR, niemieckiej inicjatywy na rzecz zdrowych pleców. Niektóre cechy konstrukcyjne i funkcje know-how, które wpłynęły na przyznanie tego wyróżnienia, zostały włączone również do podstawowych wersji siedzeń bestsellera marki. Jak mówi Hradil, fotele AGR zapewniają najwyższy komfort, najszerszy zakres ustawień, a nawet funkcję masażu.

Zanim fotel trafi do produkcji, musi przejść rygorystyczne testy. Komfort sprawdzają sami pracownicy ds. rozwoju.

Wszyscy nasi pracownicy biorą udział w testach, więc zawsze otrzymujemy informacje zwrotne od osób o różnej budowie sylwetki

– wyjaśnia Hradil.

Z kolei testy bezpieczeństwa sprawdzają działanie poduszek powietrznych w szerokim zakresie temperatur. Przeprowadzane są również próby zderzeniowe. Pokazują one, jak wytrzymałe muszą być fotele samochodowe. Testom poddawana jest również jakość siedziska.

Wszystkie te wysiłki oznaczają, że fotele są skonstruowane znacznie lepiej niż kilka dekad temu. Jednak rozwój w tym obszarze nadal jest dynamiczny. Kwestie projektowania siedzeń, które zyskują na znaczeniu, obejmują teraz stosowanie przyjaznych dla środowiska i trwałych materiałów. Według Hradila tworzywa z recyklingu oraz materiały wegańskie to tylko niektóre z obecnych trendów, jakie należy uwzględnić podczas tworzenia foteli.

 

Źródło: niezalezna.pl
Reklama