Na czym polega doradztwo biznesowe
Doradztwo biznesowe to pakiet porad, których celem jest zidentyfikowanie źródła problemów, z jakimi mierzy się firma oraz zaproponowanie rozwiązania, które pomoże przezwyciężyć i zwiększyć zyski przedsiębiorstwa. Z usług konsultingowych korzystają nie tylko przedsiębiorcy mający trudności, ale też szukający nowych dróg rozwoju albo planujących reorganizację, lub przebranżowienie. Co oznacza, że doradztwo biznesowe w praktyce obejmuje wiele usług o bardzo szerokim zakresie, od marketingu przez zarządzanie zasobami ludzkimi, aż po transakcje kapitałowe lub wdrożenie nowych technologii.
Zasadniczo praca konsultanta składa się z trzech podstawowych etapów:
- audyt, czyli analiza kondycji firmy lub działu, przeprowadzana na podstawie dokumentów oraz rozmów z właścicielem;
- stworzenie planu naprawczego albo rozwojowego (w zależności od celu konsultacji), który ma pomóc firmie osiągnąć zamierzone wyniki, np. poprawę sytuacji finansowej albo wejście na nowe rynki;
- pomoc we wdrożeniu zaproponowanych rozwiązań np. w formie szkoleń dla pracowników.
Proces doradczy trwa od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy. Tyle czasu potrzeba, aby poznać problem i zaproponować skuteczne rozwiązanie. Zwykle towarzyszą mu spotkania konsultanta z właścicielem i pracownikami.
Obszary działania doradztwa biznesowego
Najczęściej doradztwo biznesowe dla małych firm działa w zakresie:
- finansów – są to na przykład porady dotyczące optymalizacja podatkowej albo rozwiązań prawnych;
- cyfryzacji – czyli wdrożenie nowych wydajnych systemów i sieci informatycznych, dobór oprogramowania, poprawa bezpieczeństwa danych;
- opracowania strategii umożliwiającej ekspansję na nowe rynki, tworzenie modelu biznesowego albo prowadzenie nowych produktów i usług;
- czynności operacyjnych w firmie – zwykle konsultacje dotyczą konkretnych działów np. opracowywanie strategii marketingowych, zarządzanie procesami, outsourcing, usprawnienie obiegu dokumentów;
- HR – wsparcie w rozwiązywaniu problemów związanych z zarządzaniem pracownikami np. rekrutacja, reorganizacja, budowa systemów motywacyjnych.
Kiedy warto skorzystać z doradztwa biznesowego
Pomoc wyspecjalizowanych doradców przyda się kiedy:
- firma planuje wejść na nowy rynek;
- w przedsiębiorstwie pojawiają się problemy;
- planowana jest reorganizacja albo duża redukcja pracowników;
- właściciele mają podjąć ważną decyzję strategiczną, np. zakup dużej inwestycji, podpisanie istotnej umowy;
- planowana jest zmiana struktury właścicielskiej;
- trzeba wybrać optymalną formę księgowości;
- firma chce pozyskać kapitał na rozwój np. z funduszy unijnych;
- brakuje standardów komunikacji wewnątrz i na zewnątrz firmy;
- firma nie generuje zysków, pomimo małej konkurencji;
- planowany jest rebranding.
Ile kosztuje doradztwo biznesowe dla małych firm?
Cena za usługę zależy od wielu czynników: renomy firmy doradczej, zakresu działań, wielkości przedsiębiorstwa oraz branży. Koszty różnią się też, w sytuacji, kiedy ma to być jednorazowe spotkanie albo opracowanie strategii wymagające wielu rozmów. Średnia cena za godzinę konsultacji zaczyna się od ok. 300 zł. W dużych miastach może być on większy.
Czym kierować się w wyborze doradcy biznesowego?
Silna marka to gwarancją sukcesu. Dlatego warto skorzystać z usług doradcy, który ma duże doświadczenie w obszarze, który wymaga wsparcia. W tym celu warto sprawdzić referencje od innych klientów oraz opinie o zatrudnionych doradcach. Wiele informacji z pewnością znajdziemy na stronie internetowej firmy. Tam też powinny być opisany zakres i program świadczonych usług konsultingowych.
Trzeba pamiętać, że doradztwo biznesowe dla małych firm polega na szczegółowej analizie kondycji przedsiębiorstwa, więc konsultant będzie miał dostęp do danych poufnych. Z tego powodu musi to być to firma, która wzbudzi nasze zaufanie.