Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Europejskie wyzwania i zdrowa gospodarka

Ostatnia, XI edycja Europejskiego Kongresu Gospodarczego okazała się rekordowa. Wzięło w niej udział ponad 12,5 tys. uczestników, ponad 1000 prelegentów i ponad 750 akredytowanych przedstawicieli mediów.

Europejski Kongres Gospodarczy
Europejski Kongres Gospodarczy
niezalezna.pl

Jak zwykle debatowano o polityce – m.in. o przyszłości Unii Europejskiej w przededniu kolejnych wyborów do Europarlamentu czy skutkach Brexitu. Jeszcze więcej miejsca dyskutanci poświęcili gospodarce, w tym m.in. polityce infrastrukturalnej, zmianom w polityce energetycznej pod wpływem unijnej polityki klimatycznej, zrównoważonemu rozwojowi, a także – w ramach towarzyszących Kongresowi European Start-up Days –  debiutującym na rynku firmom i nowatorskim technologiom.

Nowa Unia – młoda Unia

Uczestnicy debaty otwarcia „Nowa Unia – młoda Unia: europejskie wyzwania społeczne, a zdrowa gospodarka” dyskutowali na temat konieczności i możliwościach reform funkcjonowania Unii Europejskiej. Według Jadwigi Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii, UE potrzebuje głębokiej reformy wykraczającej poza horyzont aktywnego w polityce pokolenia. Chodzi o odnowienie norm i wartości, które legły u podstaw istnienia UE – pogłębiania współpracy gospodarczej i wolnego rynku. 

– Paradoksem jest, że to Polska i Europa Środkowa są obecnie źródłem konstruktywnych propozycji – dużego budżetu Unii, autentycznie wolnego rynku czy rozszerzania Unii – uważa Konrad Szymański, wiceszef MSZ ds. europejskich. Polityk ostrzegał przed tymi siłami politycznymi, które „powiewając europejska flagą” działają w istocie wbrew europejskim zasadom, kwestionują wolny rynek. 

Nowy podatek pozwoli zachować równowagę w energetyce

Występujący w innej debacie podczas katowickiego EKG Krzysztof Tchórzewski, minister energii, postulował wprowadzenie na terenie całej UE podatku od śladu węglowego dla towarów z importu z krajów, gdzie nie obowiązuje strategia walki z emisjami. – Jeżeli importujemy produkty z dużym udziałem węgla, to powinniśmy oczekiwać, że ktoś z tego tytułu zapłaci podatek – mówił minister. – Jako Europa tracimy konkurencyjność gospodarki w związku z walką z emisjami. UE jest odpowiedzialna tylko za ok. 10 proc. światowej emisji CO2. Jeżeli nie przeniesiemy na inne regiony świata walki z emisją, to po prostu gospodarczo będziemy ginąć – uzasadniał konieczność wprowadzenia nowego podatku Tchórzewski. Jego zdaniem istniejąca nierównowaga z tego tytułu uderza zwłaszcza w europejski przemysł hutniczy.

Sukcesy i porażki

Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka uczestniczący w debacie „Transformacja tradycyjnej gospodarki w cyfrowych czasach”, zwracał uwagę, że wraz z kierownictwem firmy w ciągu ostatnich kilku lat przekształcił ją radykalnie. Gdy na jesieni 2015 r. został jej prezesem, poziom cyfryzacji procesów w firmie wynosił 15 proc. Dziś jest to 80 proc. Podczas innej debaty, poświęconej rozwojowi sieci drogowej i kolejowej w naszym kraju, Marek Cywiński, prezes Kapsch Telematics Services, podkreślał, że poziom utrzymania w naszym kraju sieci drogowej i kolejowej wraz z jej rozwojem musi być coraz większy. – Powinniśmy stosować w tym celu coraz nowsze technologie. Porażką okazał się Krajowy System Zarządzania Ruchem, który powinien poprawić bezpieczeństwo ruchu na naszych drogach i skrócić czas przejazdów. Od 2012 r. nie zapadły żadne rozstrzygnięcia, kto ma wdrażać KSZR i nie rozpoczęto realizacji projektu, choć udało się pozyskać fundusze na ten cel – zauważył. Dodał, że do końca 2020 r. trzeba będzie je rozliczyć

Wydawanie środków unijnych wyzwaniem

– Wydawanie pieniędzy pozyskiwanych z funduszy UE stanowi potężne wyzwanie dla państw naszego regionu Europy – stwierdził Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju. – Po 1989 r. musieliśmy spojrzeć inaczej na pożądaną w naszym regionie siatkę połączeń transportowych – nie, jak dotąd, przebiegających głównie na osi: wschód–zachód. Kładziemy nacisk na wzmocnienie tras przebiegających na osi północ–południe. Stąd obecnie priorytetem dla nas jest rozwój szlaków Via Carpathia i Via Baltica. Do tego typu inicjatyw dołączają kolejne kraje. Np. Finowie wraz z Estończykami budują tunel podmorski łączący Helsinki z Tallinem, dzięki któremu będą mogli dołączyć do obu szlaków. 

O innej inicjatywie transportowej mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jego zdaniem powinno się myśleć o budowie połączenia kolejowego Warszawa–Bratysława– Budapeszt.

– Po tym szlaku pociągi powinny jeździć z taką prędkością, by ze stolicy Polski do stolicy Węgier można było dojechać w 4–5 godzin, a nie, jak obecnie, w ponad 10 godzin. Mam nadzieję, że taką linię można byłoby wydłużyć do Bukaresztu. Powstaje już kolejowy szlak bursztynowy obejmujący połączenia dla pociągów towarowych między Polską, Słowacją i Węgrami

– dodał Adamczyk.

Kolejne inicjatywy infrastrukturalne

Minister energii Krzysztof Tchórzewski w innej debacie przedstawił główne założenia projektu Polityki energetycznej Polski do 2040 r. – Około 2033 r. planujemy oddanie pierwszego bloku jądrowego w Polsce – zapowiedział. Z kolei podczas debaty o globalnym rynku LNG Georgette Mosbacher, ambasador USA w Polsce, podkreśliła: – Bardzo angażujemy się w nowe czystsze technologie energetyczne. Współpracujemy z innymi krajami w zakresie niskoemisyjnych rozwiązań.

– Minął już czas, że zastanawiamy się, czy budować Centralny Port Komunikacyjny. Teraz zastanawiamy się, jak – tłumaczył podczas innej debaty wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK. Jego zdaniem kluczowa okaże się współpraca ze wszystkimi zainteresowanymi stronami. – Chcemy wybudować lotnisko, które znajdzie się w top 10 najlepszych dla pasażerów lotnisk świata – zapowiedział.

 



Źródło: niezalezna.pl

#Konrad Szymański #Krzysztof Tchórzewski #Europejski Kongres Gospodarczy #Wojciech Orzech #Andrzej Adamczyk #Georgette Mosbacher

redakcja