Od siedmiu lat Grupa PFR tworzy nowoczesny system polskich instytucji rozwoju o wspólnej wizji i misji: stworzenia kompletnego rynku pozyskiwania kapitału i instrumentów wzrostu na każdym etapie rozwoju. Co przez ten czas osiągnięto? Na jakie realne wsparcie mogą liczyć przedsiębiorcy?
„Polski system instytucji rozwoju – na jakie wsparcie mogą liczyć przedsiębiorcy?” – odpowiedzi na tytułowe pytanie szukali paneliści z szeregu polskich instytucji rozwoju. Dyskusja odbyła się podczas tegorocznej edycji PAIH Forum Biznesu.
Wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju Bartosz Marczuk tłumaczył, że sześć istniejących instytucji rozwoju w Polsce skupia się na systemowej i skoordynowanej pomocy dla przedsiębiorców.
– Grupa ta ma jasno sprecyzowane zadania – to wspólna koordynacja oferty dla przedsiębiorców – rozpoczął.
Akcentując, że „PFR to inwestycje, BGK bankowość, KUKE ubezpieczenia a PAIH inwestycje zagraniczne” podkreślił, że mają one „służebną rolę wobec przedsiębiorców”.
Przekazał, że PFR zainwestował już 12 mld zł w polską gospodarkę.
– To publiczne pieniądze, rynkowo inwestowane, z odpowiednią stopą zwrotu. Stawiamy się w roli inwestora długoterminowego i cierpliwego, wrażliwego na rozwój gospodarczy Polski. Nasze flagowe inwestycje to np. PESA Bydgoszcz, WB Electronics, Polskie Koleje Linowe czy Chmura Krajowa
– wymieniał.
Podkreślił wdrożenie i rozwój Pracowniczych Planów Kapitałowych, przypomniał też o Tarczach Finansowych w okresie Covid-19: „łącznie przeznaczyliśmy na tę pomoc 74 mld złotych – w dwóch tarczach dla MŚP i jednej tarczy dla dużych przedsiębiorstw. Ratowaliśmy w ten sposób gospodarkę”.
Pierwszy wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego Paweł Nierada mówił, że „misja BGK od stu lat skupia się na wsparciu rozwoju społeczno-gospodarczego Polski”.
– Z jednej strony działamy jak każdy inny bank, z drugiej zaś wdrażamy programy rządowe czy unijne
– wskazał.
– W 2015 r. byliśmy z naszymi klientami w 9 krajach na świecie. Dziś jesteśmy w 85 krajach
– zestawiał.
O roli Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu mówił jej prezes, Paweł Kurtasz:
– Jesteśmy spółką konsultingową, której koszty pokrywa Skarb Państwa. Dajemy wiedzę, jak wychodzić na rynki zagraniczne, w jaki sposób na tych rynkach się poruszać. Możemy pokazać bariery administracyjne, bariery finansowe wejścia czy specyfikę. Mamy na miejscu biura handlowe, których celem jest poznawanie danego rynku, mapowanie go i przekazywanie wiedzy.
Wskazał, że PAIH uruchomiła konkretne programy: „ABC eksportu, Polskie Mosty Technologiczne, Mój biznes za granicą”.
– Diagnozujemy, czy firma jest gotowa na zagraniczny rynek. Podpowiadamy, co zrobić, aby na tych rynkach skutecznie się poruszać
– przekazał.
Wiceprezes KUKE Katarzyna Kowalska podkreślała, że spółka znana jest z ubezpieczeń obrotu handlowego odroczonego terminu płatności.
– Wiele firm, wychodzących na zagraniczne rynki, preferuje przedpłaty, oferując za nie upusty. Korzystniej jednak zastosować odroczony termin płatności i go ubezpieczyć. Zauważalnie zwiększa to marżę
– zachęcała.
Przekazała, że KUKE ubezpiecza najwięcej rynków geograficznie.
– W zeszłym roku ubezpieczyliśmy finansowanie obrotowe bądź inwestycyjne na ponad 360 mld zł.
To – jak mówiła – duża dźwignia finansowa dla wielu przedsiębiorców.
PAIH Forum Biznesu to wydarzenie organizowane dla sektora MŚP i jego partnerów – przedstawicieli regionów oraz instytucji rozwoju. To przestrzeń dla przedsiębiorców, którzy chcą się rozwijać, szukają nowych rozwiązań i pomysłów. Szczególnie dla tych, którzy planują lub już rozpoczęli ekspansję na zagraniczne rynki.