Zainteresowanie budową prototypu polskiego samochodu elektrycznego jest ogromne. Okazuje się, że do ElectroMobility Poland, które w tym roku planuje rozpocząć budowę tego typu prototypów, wpłynęło w sumie kilkanaście projektów e-aut, przedstawiających autorskie wizje transportu przyszłości. Łącznie chęć wzięcia udziału w procesie tworzenia tego typu aut wyraziło niemal dwieście różnych podmiotów.
Konsorcja, które zgłosiły się ze swoimi pomysłami do ElectroMobility Poland, muszą teraz wykazać się zarówno szerokim know-how z zakresu prototypowania e-samochodu, jak i konkretną propozycją biznesowego rozwoju projektu.
Co ciekawe wielu przedsiębiorców, projektantów i konstruktorów połączyło siły, aby wystartować w postępowaniu kwalifikacyjnym. Stworzyli konsorcja złożone łącznie z prawie dwustu podmiotów o różnych, uzupełniających się kompetencjach.
- Dzięki temu zmaksymalizowali swój potencjał, a do EMP trafiły wartościowe propozycje. Poziom zgłoszeń, jest - jak się spodziewaliśmy - zróżnicowany, ale wiemy już, że zawierają one ciekawe rozwiązania, które będą mogły zostać przez nas praktycznie wykorzystane w pracach nad e-autem - mówi Piotr Zaremba, Dyrektor Zarządzający ElectroMobility Poland.
Obecnie trwa etap wstępnej selekcji otrzymanej dokumentacji oraz ich oceny pod kątem potencjału biznesowego i zgodności z wymogami technicznymi. Zakończy się on wyborem projektów, które w opinii ekspertów z Komisji Oceniającej stwarzają realną szansę na uruchomienie produkcji seryjnej polskiego samochodu elektrycznego. W skład Komisji, powołanej do oceny i selekcji najlepszych projektów, weszło 12 ekspertów z różnych dziedzin. W gronie tym znaleźli się przede wszystkim specjaliści z branży motoryzacyjnej, projektanci i konstruktorzy pojazdów, a także przedstawiciele branży badawczo-rozwojowej, naukowej i technicznej związanej z tematyką automotive. W składzie Komisji zasiadają również osoby odpowiedzialne za ocenę potencjału rynkowego zaprezentowanych koncepcji, a także możliwości ich komercjalizacji.
Jak się okazuje, już w pierwszym kwartale 2018 roku rozpoczną się zaawansowane prace nad wybranymi w toku postępowania prototypami. Prace potrwają kilkanaście miesięcy. Wiosną 2019 roku spółka chce dysponować już jeżdżącymi prototypami osobowych samochodów elektrycznych kategorii L7e lub M1.