Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Reklama
Gospodarka

Kosztowna decyzja Nowaka, gdy był ministrem. Polska straci dziesiątki milionów

Gdy Sławomir Nowak był ministrem transportu, resort przez niego kierowany podjął decyzję, która teraz może sporo kosztować Skarb Państwa, a zarobi hinduska firma.

Gdy Sławomir Nowak był ministrem transportu, resort przez niego kierowany podjął decyzję, która teraz może sporo kosztować Skarb Państwa, a zarobi hinduska firma. Sprawą już zajął się Trybunał Arbitrażowy w Hadze i jego stanowisko jest niekorzystne dla Polski.

O sporze, którego początki sięgają 2012 roku pisze serwis money.pl

Hinduska firma Flemingo Dutyfree, właściciel Baltony, domaga się odszkodowania, a Trybunał w Hadze uznał, że Polska dopuściła się "naruszenia zasady sprawiedliwego i równego traktowania inwestycji oraz zakazu wywłaszczenia bez odszkodowania. W związku z tym zasądzono kwotę w sumie ponad 20 milionów euro kary wraz z odsetkami i kosztami postępowania".

A o co chodzi? O remont lotniska na Okęciu w 2012 r. - wtedy Polskie Porty Lotnicze nadzorowane były przez ministra transportu, wówczas Sławomira Nowaka z Platformy Obywatelskiej.

Spółka nie chcąc stracić dotacji na remont terminalu, w wysokości ok. 120 mln ani zapłacić kar umownych Baltonie, wypowiedziała jej koncesję. Jako powód podano techniczne naruszenie umów – przypomina portal money.pl
 

Nadzorowane przez Ministra Transportu Polskie Porty Lotnicze zamierzały w III kwartale 2012 r. zamknąć Terminal 1, by przeprowadzić jego modernizację z wykorzystaniem otrzymanych na ten cel środków unijnych. Tyle tylko, że będące podstawą koncesji umowy najmu miały obowiązywać jeszcze przez szereg lat i nie przewidywały możliwości ich rozwiązania na wypadek prac modernizacyjnych

Reklama
– czytamy w stanowisku Flemingo Dutyfree.

Powstanie nowego budynku na lotnisku kosztowało ok. 400 mln zł, a 120 mln zł pochodziło z unijnych dotacji. Teraz jednak może dojść "rachunek" wystawiony przez Trybunał Arbitrażowy na 80 mln zł.

CZYTAJ WIĘCEJ: Sławomir Nowak zarządcą dróg na Ukrainie

Dla tych co nie pamiętają - Baltona to założona w PRL sieć sklepów wolnocłowych, w których zaopatrywać mogły się głównie osoby zatrudnione poza Polską. W 2010 roku została sprywatyzowana i sprzedana dzisiejszemu właścicielowi. Obecnie Baltona to lider rynku bezcłowego w Polsce. Jednocześnie przychody firmy w innych europejskich państwach tylko w zeszłym roku wyniosły 430 mln zł.
Reklama