Przed dwoma laty Rafał Trzaskowski miał mówić, że Centralny Port Komunikacyjny nie jest potrzebny, gdyż powstaje lotnisko w Berlinie. I powstało! Osiem lat po planowanym terminie otwarcia, w atmosferze skandalu, po wielu perturbacjach związanych m.in. z błędnym planowaniem. "Nastroje do świętowania spadły do minimum" - piszą niemieckie media.
W 2018 roku podczas kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi Rafał Trzaskowski negował pomysł władz krajowych o powstaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak miał powiedzieć podczas jednych ze spotkań na słynnej "ławeczce Trzaskowskiego":
Mamy gigantomanię premiera Mateusza Morawieckiego, który proponuje lotnisko w szczerym polu. W Berlinie udało się po latach, i będziemy mieli lotnisko, które... no trudno będzie z nim konkurować. Mamy Okęcie, mamy lotnisko w Modlinie, i to absolutnie Warszawie wystarczy
Anegdota o lotnisku w Berlinie, które wystarczy Polakom, na stałe wpisała się już do księgi politycznych bon motów. Ciąg dalszy tej historii napisało samo życie...
Jak się okazuje, w Niemczech też nie wszystko wygląda tak, jak w wypowiedziach obecnego prezydenta Warszawy. Okazało się, że nie będzie hucznego rozpoczęcia działalności nowego lotniska w Berlinie. Po pierwsze, z powodu COVID-19, a po drugie, z powodu... ośmioletniego opóźnienia otwarcia. Nastroje do świętowania spadły do minimum, o czym informują niemieckie media.
W dniu rozpoczęcia działalności portu lotniczego Berlin-Brandenburg im. Willy’ego Brandta (BER), 31 października o godz. 14 dwa samoloty największych klientów BER, Lufthansy i Easyjet, wylądują na nowym lotnisku. Pasażerowie zostaną powitani w terminalu, tam też odbędzie się konferencja prasowa. Pierwszy rejs z BER zaplanowano na 1 listopada na godz. 6.45. Według dyrektora lotniska Luetke Daldrupa będzie to lot linii Easyjet do portu Londyn-Gatwick.
Port lotniczy Berlin-Brandenburg im. Willy’ego Brandta, położony na obrzeżach niemieckiej stolicy w Schoenefeld w Brandenburgii, miał zostać uruchomiony już osiem lat temu. Jednak z powodu złego planowania, wad konstrukcyjnych i problemów technicznych otwarcie było wielokrotnie odkładane. BER ma obsługiwać w początkowej fazie do 27 milionów pasażerów rocznie, a docelowo, po ewentualnej rozbudowie, 50 milionów. Największe europejskie lotnisko, londyńskie Heathrow, obsługuje rocznie ok. 80 milionów pasażerów.