Jak przypomniał proukraiński portal "Krymski wiatr", Zorza Polarna wywozi sprzęt wojskowy z opuszczonych przez Rosjan baz w Syrii. W drodze do Petersburga w Rosji towarzyszy mu duży okręt desantowy "Aleksander Szabalin". Ta jednostka prawdopodobnie także na swoim pokładzie transportuje sprzęt wojskowy z syryjskich baz.
Statek jest własnością objętej sankcjami rosyjskiej firmy żeglugowej OJSC „Northern Shipping Company”, która jest powiązana z rosyjskim ministerstwem obrony i świadczy dla niego usługi. Również sama Zorza Polarna została w maju 2022 r. objęta sankcjami przez Stany Zjednoczone właśnie z powodu transportu sprzętu wojskowy dla rosyjskich sił zbrojnych.
Russian Navy Project 775 Ropucha-class landing ship RFS Aleksandr Shabalin (110) westbound in the Strait of Gibraltar escorting the Russian cargo vessel Sparta IV and Siyanie Severa. The Russian convoy is closely followed by Spanish Navy Meteoro-class offshore patrol vessel ESPS… pic.twitter.com/tZFDlgvAfk
— WarshipCam (@WarshipCam) March 12, 2025
To nie pierwszy problem rosyjskiej floty transportującej sprzęt na zlecenie ministerstwa obrony.
W grudniu 2024 roku Rosja straciła co najmniej trzy statki towarowe. Najpierw w Cieśninie Kerczeńskiej zatonęły dwa tankowce, Wołgonieft 212 i Wołgonieft 239, a pod koniec grudnia na Morzu Śródziemnym zatonął kontenerowiec Ursa Major, o którego uszkodzenie Rosjanie oskarżyli ukraiński wywiad wojskowy.
Statek był aktywnie wykorzystywany do transportu ładunków wojskowych z Syrii. Na początku lutego 2025 r. przez kilka godzin płonął u wybrzeży Syrii rosyjski statek szpiegowski Kildin. Kilka dni później u wejścia do portu w Noworosyjsku zatonął rosyjski statek badawczy Ashamba. Jego załoga nie poradziła sobie z szybko narastającymi warstwami lodu.