Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Reklama
Świat

Amerykański politolog: Projekty, takie jak Via Baltica, Via Carpathia czy CPK, muszą być priorytetem

- NATO musi skoncentrować się na poprawie mobilność militarnej w całym obszarze odpowiedzialności (AOR) - w szczególności na linii północ-południe, wzdłuż wschodniej granicy. Projekty, takie jak Via Baltica, Via Carpathia czy Centralny Port Komunikacyjny (CPK) w Polsce, powinny być najwyższym priorytetem - pisze Andrew A. Michta, amerykański politolog ze Scowcroft Center for Strategy and Security przy Atlantic Council.

md

Wpis Michty jest komentarzem do tekstu opublikowanego na stronach "Kyiv Independent" dotyczącego groźby Rosji w odpowiedzi na propozycję utworzenia "wojskowego Schengen" w Europie. 

Reklama

23 listopada 2023 r. gen. Alexander Sollfrank, szef logistycznego dowództwa NATO, proponował, by kraje-członkowie Paktu Północnoatlantyckiego "usunęły biurokrację utrudniającą przemieszczanie się wojsk w Europie, ponieważ utrudniałaby ona szybką reakcję na wypadek potencjalnego konfliktu z Rosją". Na propozycję Sollfranka odpowiedziała strona rosyjska, wskazując, że jest to "podżeganie do napięć w Europie" i zagrożenie dla bezpieczeństwa Rosji. Zagrożono podjęciem "środków zaradczych".

- NATO musi skoncentrować się na poprawie mobilność militarnej w całym obszarze odpowiedzialności (AOR) - w szczególności na linii północ-południe, wzdłuż wschodniej granicy. Projekty, takie jak Via Baltica, Via Carpathia czy Centralny Port Komunikacyjny (CPK) w Polsce, powinny być najwyższym priorytetem - ocenił Michta.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy. Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany. Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa. 

Via Carpatia to międzynarodowy szlak łączący Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km. W skład szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

Via Baltica to międzynarodowy korytarz transportowy (liczony w Polsce od Warszawy do Budziska), obejmujący Polskę i kraje bałtyckie. Docelowo ma on przejąć ruch tranzytowy pomiędzy Europą Zachodnią i krajami bałtyckimi.

md

Reklama