Sprawdź gdzie kupisz Gazetę Polską oraz Gazetę Polską Codziennie Lista miejsc »

Fałszywe opinie restauracji i hoteli. Będzie zmiana prawa?

Koniec z fałszywymi recenzjami restauracji i hoteli w internecie - tak brzmi cel przygotowanego we Włoszech projektu ustawy. Zasady recenzowania znajdą się w specjalnym regulaminie. Zadowolenie z tej inicjatywy wyraziła organizacja obrony praw konsumentów.

Restauracja
Restauracja
Foodart - pixabay.com

Projekt ustawy dotyczący małych i średnich firm, który trafił na obrady rządu Giorgii Meloni, to inicjatywa ministra do spraw przedsiębiorczości i Made in Italy Adolfo Urso.

Nie z "anonima"

Zapisano w nim, że konsument, który chce zrecenzować w sieci lokal gastronomiczny, hotel czy pensjonat, musi przedstawić swoją tożsamość i udokumentować, że był klientem tego miejsca.

Ponadto według tego projektu recenzja musi zostać zamieszczona w ciągu 15 dni od skorzystania z usługi, którą chce się ocenić. Wymogi dotyczą samego tekstu: musi być on "wystarczająco szczegółowy" - podkreślono.

Właściciel restauracji lub hotelu będzie miał prawo do repliki, a w niektórych przypadkach może zażądać usunięcia recenzji; wtedy, gdy pochodzi ona sprzed co najmniej dwóch lat albo gdy udowodniono, że nie jest autentyczna.

Zabroniony zostanie wszelki handel recenzjami i pochwałami przy wykorzystaniu zniżek na usługi lub innych ofert.

Będzie nadzór

Działalność platform, zamieszczających recenzje będzie nadzorowana przez włoski urząd regulacyjny do spraw mediów.

Zadowolenie z prac rządu nad propozycją takich rozwiązań wyraziła największa organizacja obrony praw konsumentów Codacons.

"Recenzje są w stanie w bezpośredni sposób wpłyąać na gospodarkę zmieniając w radykalny sposób decyzje konsumentów" - oświadczyło stowarzyszenie w komunikacie.

Przywołano wyniki sondażu wskazujące, że 77 procent obywateli czyta recenzje przed zakupem artykułu lub dokonaniem rezerwacji lokalu czy miejsca noclegowego.

Dlatego w ocenie Codacons konieczne jest zatrzymanie zjawiska fałszywych recenzji, a także ukaranie, również poprzez nakaz zamknięcia na czas określony, tych podmiotów, które kupują pakiety pozytywnych komentarzy do swojej działalności.

Działacze konsumenckiej organizacji poparli też wymóg podawania przez autorów swojej tożsamości.

 



Źródło: niezalezna.pl, PAP

#Europa #Włochy #prawo

az