Portugalska Rada Ministrów dała zielone światło ministerstwu obrony na rozpoczęcie negocjacji z brazylijską wytwórnią lotniczą w sprawie zakupu pięciu samolotów transportowych oraz powietrznych tankowców KC-390 (na zdjęciu). Rząd w Lizbonie zlecił ponadto resortowi obrony przyjrzenie się ponownie decyzji, która zawiesiła modernizację samolotów transportowych C-130H.
Według informacji opublikowanych przez portugalskie media, rząd w Lizbonie che zakupić pięć samolotów KC-390 z opcją nabycia szóstej maszyny wraz z logistycznym wsparciem oraz symulatorem lotów. W tym celu rząd zlecił ministerstwu obrony opracowanie do końca października szczegółowego raportu, który zidentyfikuje wszystkie najważniejsze aspekty wprowadzenia samolotów KC-390 do Sił Powietrznych Portugalii ze wstępną gotowością operacyjną na koniec roku 2021.
Zakup tych maszyn zwiększy obecne możliwości sił powietrznych Portugalii (Força Aérea Portuguesa, FAP), związanych z walką z pożarami, tankowaniem w powietrzu, misjami transportu powietrznego, działaniami poszukiwawczo-ratowniczymi oraz możliwością niesienia pomocy humanitarnej, jak i ewakuacji ludności cywilnej. Samoloty mają być wykorzystywane zarówno do operacji typowo wojskowych, jak i do cywilnych, dzięki czemu spełnią wymagania stawiane przez portugalski rząd.
Portugalia za pośrednictwem państwowego przedsiębiorstwa OGMA była zaangażowana w produkcję oraz rozwój projektu samolotu transportowego KC-390. Już w 2011 r. szef resortu obrony Portugalii podpisał umowę z Embraerem na możliwość potencjalnego zakupu samolotów KC-390 do portugalskich Sił Powietrznych. Dokument ten zezwalał na monitorowanie zmian w konfiguracjach samolotu w fazie rozwojowej. W latach 2012 – 2015 rząd w Lizbonie zainwestował 30 mln euro w program KC-390. KC-390 mają potencjalnie zastąpić obecnie wykorzystywane samoloty transportowe C-130H Hercules. Odpowiedzialnymi za negocjacje z Embraerem oraz jego podwykonawcami jest ministerstwo obrony oraz członkowie reprezentujący resorty finansów, nauki i technologii oraz szkolnictwa wyższego i Ekonomii.
Rada Ministrów ponadto zleciła resortowi obrony Portugalii przyjrzenie się zawieszonemu programowi modernizacji sześciu samolotów transportowych C-130H, które eksploatowane są od ponad 40 lat. Maszyny te miały zostać wycofane ze służby już w roku ubiegłym, ale będą musiały być eksploatowane co najmniej do 2021 r., kiedy to zostaną przyjęte samoloty KC-390. Jeśli będzie to nadal technicznie możliwe, w budżecie znajdą się środki na modernizacje C-130H aby mogły być w pełni sprawne. Embraer KC-390 jest wojskowym samolotem transportowym, zdolnym do zabrania ze sobą ładunku ważącego 23 ton. Maszyna osiąga prędkość 870 km/h, dzięki dwóm silnikom turbowentylatorowym International Aero Engines V2500 – E5.
Źródło: niezalezna.pl
#zamówienia #samoloty #zbrojenia #Portugalia
Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
PKR