Nawrocki w wywiadzie dla #GP: Silna Polska liderem Europy i kluczowym sojusznikiem USA Czytaj więcej w GP!

Prezydent i premier odwiedzili teren przekopu

Przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja, która wzmacnia suwerenność Rzeczypospolitej, to najważniejsza jej rola, żebyśmy nie musieli pytać sąsiadów, czy możemy wpłynąć na wody Zalewu Wiślanego i do portu w Elblągu - powiedział w czwartek prezydent RP. Andrzej Duda i premier Mateusz Morawiecki przyjechali w czwartek na teren przekopu Mierzei Wiślanej, koło Kątów Rybackich, gdzie trwa budowa kanału żeglugowego.

fot. Adam Guz/ twitter/@PremierRP

Prezydent Andrzej Duda podczas wizyty na budowie przekopu Mierzei Wiślanej stwierdził, że postęp realizacji inwestycji jest bardzo widoczny. - Widać, że wszystkie prace biegną w terminie, że tak jak zapowiadano, do przyszłego roku pierwsze jednostki będą mogły przepłynąć kanałem, a do 2023 r. ta inwestycja będzie w pełni zakończona - ocenił.

Prezydent przypomniał, że do zrealizowania pozostaje III etap prac, kiedy "nastąpi pogłębienie Zalewu Wiślanego i udrożnienie portu w Elblągu dla największych jednostek".

Duda zaznaczył, że "przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja, która wzmacnia suwerenność Rzeczypospolitej, to najważniejsza jej rola, żebyśmy nie musieli pytać sąsiadów, czy możemy wpłynąć na wody Zalewu Wiślanego i do portu w Elblągu".

Jak dodał, "inwestycja jest finansowana przez polski rząd i jest obietnicą złożoną mieszkańcom Elbląga jeszcze w 2006 r.".

Prezydent ma nadzieję, że przyszłe planowane inwestycje, jak i te realizowane np. na Mierzei "będą impulsem rozwojowym dla RP".

Andrzej Duda liczy, iż po zrealizowaniu inwestycji na Mierzei, będzie to również miejsce turystyczne.

- Mamy nadzieję, że takie inwestycje, jak ta pozwolą turystykę nie tylko ożywić, ale przede wszystkim ogromnie wzmocnić w przyszłości, a przede wszystkim, że wielkie inwestycje będą takim ogromnym impulsem rozwojowym dla Rzeczypospolitej, a w efekcie przełożą się na unowocześnienie naszego kraju, podniesienie jakości życia mieszkańców, wzrost stopniowy wynagrodzeń, wszystko to, czego tak bardzo pragniemy, czyli także zbliżania się poziomem życia do tego, jaki jest w najbogatszych krajach na zachodzie Europy

- mówił prezydent.

Premier: Odbudować przemysł morski

- Nie będziemy musieli pytać sąsiada, czy możemy wpłynąć na nasze wody terytorialne. Ta strategiczna inwestycja to nie tylko Przekop, to też pogłębienie toru wodnego na rzece Elbląg i system osłon - mówił z kolei premier Mateusz Morawiecki.

Szef rządu wskazał, że dalsze plany rządu to porty w Łebie, Ustce i Świnoujściu. - Odbudowa przemysłu morskiego to nasz znak firmowy - przekonywał.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną, który połączy Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, jest kluczowym i strategicznym pod względem bezpieczeństwa projektem rządu.

Jak podało Ministerstwo Infrastruktury, po wykonaniu drogi wodnej po raz pierwszy w powojennej historii Polski nie trzeba będzie pytać Rosji o zgodę o wpłynięcie na Zalew Wiślany. A to jedyny sposób, by dostać się do portów w Elblągu, Fromborku czy Tolkmicku.

Resort wskazał, że już w 2022 roku przez przekop Mierzei na Zalew Wiślany będą mogły wpłynąć statki o długości do 85 metrów, szerokości do 20 metrów i zanurzeniu do 2 metrów. Natomiast po ukończeniu całej inwestycji w 2023 roku z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany będą mogły wpływać statki o długości do 100 metrów, szerokości do 24 metrów i zanurzeniu do 4,5 metra.

Według resortu infrastruktury dzięki inwestycji na Zalew Wiślany będą mogły wpływać m.in. promy, statki wycieczkowe i towarowe. Zwiększy się dostępność regionu oraz wymiana handlowa.

Jak podał resort infrastruktury, koszt budowy kanału żeglugowego odpowiada kosztowi realizacji ok. 40 km dróg szybkiego ruchu i przypomina, że w Polsce w realizacji jest 1400 km dróg.

Resort wskazuje, że "to inwestycja, na którą państwo polskie stać, co więcej Polski nie stać na brak tej inwestycji".

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości. 

 

 



Źródło: PAP, niezalezna.pl, Twitter

#Pomorskie

am