Zrealizowanie CPK spowoduje, że w skali kraju będziemy znacznie częściej podróżowali koleją, że będziemy mieli dostęp do bezpośrednich międzykontynentalnych połączeń lotniczych - mówił w Gdyni wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
Wiceszef Ministerstwa Funduszy, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego uczestniczył w Kongresie Gospodarki Morskiej Portu Gdynia im. Tadeusza Wendy, który organizowany jest z okazji 100-lecia gdyńskiego portu.
"100 lat temu w ówczesnej Polsce brakowało bezpośredniego wpięcia do światowego systemu handlu morskiego, nie było pełnomorskiego portu z prawdziwego zdarzenia; tak obecnej Polsce brakuje takiego wpięcia do systemu lotniczego"
- zaznaczył Horała. Wskazał jednocześnie, że ten brak "wpięcia" jest uzupełniany poprzez budowę CPK.
Pełnomocnik rządu ds. CPK zaznaczył również, że w Polsce brakuje "tysięcy linii kolejowych, bezpośrednich i prostych połączeń oraz sieci kolei dużych prędkości".
Podkreślił, że w porównaniu z krajami wysokorozwiniętymi za bardzo rozwinięta jest struktura transportu kołowego.
Wiceminister funduszy stwierdził, że budowa CPK to zmieni. "Zrealizowanie tego programu spowoduje, że w skali kraju będziemy znacznie częściej podróżowali koleją, że będziemy mieli dostęp do bezpośrednich międzykontynentalnych połączeń lotniczych" - ocenił Horała.
Zastępca dyrektora ds. analiz CPK Michał Jasiak, który również brał udział w kongresie, podkreślił, że jedną z inwestycji przygotowywanych w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego jest budowa nowej linii kolejowej, która połączy Trójmiasto z CPK i Warszawą. "Będzie ona przebiegała przez Kwidzyn, Grudziądz, Płock i dalej w stronę centralnej Polski" - wyliczał Jasiak.
Dodał, że nowa linia kolejowa będzie miała prędkość konstrukcyjną 350 km/h. "Zakładamy, że pociągi będą mogły się po niej poruszać z prędkością ok. 250 km/h; dzięki temu czas przejazdu, który dzisiaj z Gdyni do Warszawy wynosi ok. 3 godz., zostanie skrócony do 2 godz." - zaznaczył zastępca dyrektora ds. analiz CPK.
Wiceminister Horała wyraził nadzieję, że "cała struktura transportu będzie z czasem ewoluować w kierunku transportu szynowego". Zaznaczył, że dziś średnia prędkość pociągów towarowych jeżdżących po Polsce to 20 km/h. Zaznaczył, że wynika to głównie z tego, że "pociągi stoją i czekają na tory".