Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Reklamy pod kontrolą. W Krakowie wchodzą w życie zapisy uchwały krajobrazowej

Od 1 lipca w Krakowie wejdą w życie zapisy uchwały krajobrazowej. Precyzuje ona zasady umieszczania na terenie miasta m.in. słupów ogłoszeniowych, billboardów i reklam wielkopowierzchniowych oraz grodzenia osiedli mieszkaniowych.

Jakub Hałun / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)

Do nowych zasad muszą się zastosować wszyscy, którzy chcą umieścić reklamy w przestrzeni miejskiej. Istniejące już tablice i urządzenia reklamowe, które nie spełniają wymogów muszą być usunięte lub zmienione w ciągu dwóch lat.

W niektórych miejscach Krakowa można dostać oczopląsu na widok banerów i reklam, których jest bardzo dużo i często są ustawiane nawet w sposób zagrażający bezpieczeństwu. Ta uchwała ma doprowadzić do uporządkowania reklam w przestrzeni publicznej

– powiedział kierownik Biura Prasowego w Urzędzie Miasta Krakowa Dariusz Nowak.

Uchwała zakazuje grodzenia osiedli z blokami wielorodzinnymi

- dodał.

Zgodnie z uchwałą Kraków został podzielony na trzy strefy, a strefa trzecia dodatkowo na trzy podobszary – Stare Miasto, Nową Hutę i Śródmieście, gdzie ze względu na zabudowę zabytkową obowiązują bardziej rygorystyczne przepisy. Wyróżniono także ulice wlotowe oraz tereny towarzyszące obiektom usług.

Precyzyjnie określono, jakie nośniki reklamowe - banery, billboardy, słupy ogłoszeniowe, wolnostojące tablice reklamowe - mogą być umieszczane w poszczególnych strefach, ich wielkość, materiały, z których są wykonane, odległość od skrzyżowań, w jakiej mogą być one ustawiane.

W Krakowie dopuszczalne będzie stosowanie billboardów o wielkości 12 lub 18 m kw.

Wielkopowierzchniowe banery reklamowe – obecnie często przesłaniające całe elewacje frontowe budynków będą mogły wisieć na rusztowaniach w czasie prowadzenia robót budowlanych, przy czym powierzchnia reklamy nie może przekraczać połowy powierzchni baneru; reszta może stanowić odzwierciedlenie elewacji remontowanego obiektu. Takie reklamy będą mogły wisieć nie dłużej niż przez 12 miesięcy i nie częściej, niż co siedem lat.

Możliwe będzie umieszczanie banerów reklamowych związanych z przedsięwzięciami plenerowymi np. festiwalami czy koncertami, ale wyłącznie w miejscu organizacji tego wydarzenia, na czas jego trwania nie dłuższy niż 30 dni oraz na czas montażu (trzy dni robocze) i demontażu (jeden dzień).

W katalogu dopuszczonych nośników reklamowych wymieniono także słupy plakatowo-reklamowe tzw. okrąglaki, panele reklamowe, murale reklamowe, totemy, pylony, wolnostojące tablice reklamowe lub wolnostojące urządzenia reklamowe o pow. do 5 m kw.

Każdy nośnik reklamowy wymaga złożenia wniosku o zamiarze jego zainstalowania albo o pozwolenie na budowę, które rozpatruje Wydział Architektury i Urbanistyki.

Twórcy uchwały krajobrazowej uregulowali zasady stawiania ogrodzeń. Zakazuje ona grodzenia osiedli, chyba że jest to element odizolowania ogródka przydomowego. Te regulacje będą stosowane wobec nowych budynków wielorodzinnych, a nie tych, które już są. W uchwale znalazły się także zapisy dotyczące wysokości, rodzaju oraz kolorystyki materiałów użytych w obiektach tzw. małej architektury.

Zapisy uchwały są bardzo szczegółowe, dlatego Wydział Planowania Przestrzennego UMK przygotował ulotkę dostępną, także w wersji elektronicznej.

 



Źródło: PAP, niezalezna.pl

#uchwała krajobrazowa

jm