Od 1 lipca w Krakowie wejdą w życie zapisy uchwały krajobrazowej. Precyzuje ona zasady umieszczania na terenie miasta m.in. słupów ogłoszeniowych, billboardów i reklam wielkopowierzchniowych oraz grodzenia osiedli mieszkaniowych.
Do nowych zasad muszą się zastosować wszyscy, którzy chcą umieścić reklamy w przestrzeni miejskiej. Istniejące już tablice i urządzenia reklamowe, które nie spełniają wymogów muszą być usunięte lub zmienione w ciągu dwóch lat.
W niektórych miejscach Krakowa można dostać oczopląsu na widok banerów i reklam, których jest bardzo dużo i często są ustawiane nawet w sposób zagrażający bezpieczeństwu. Ta uchwała ma doprowadzić do uporządkowania reklam w przestrzeni publicznej
– powiedział kierownik Biura Prasowego w Urzędzie Miasta Krakowa Dariusz Nowak.
Uchwała zakazuje grodzenia osiedli z blokami wielorodzinnymi
- dodał.
Zgodnie z uchwałą Kraków został podzielony na trzy strefy, a strefa trzecia dodatkowo na trzy podobszary – Stare Miasto, Nową Hutę i Śródmieście, gdzie ze względu na zabudowę zabytkową obowiązują bardziej rygorystyczne przepisy. Wyróżniono także ulice wlotowe oraz tereny towarzyszące obiektom usług.
Precyzyjnie określono, jakie nośniki reklamowe - banery, billboardy, słupy ogłoszeniowe, wolnostojące tablice reklamowe - mogą być umieszczane w poszczególnych strefach, ich wielkość, materiały, z których są wykonane, odległość od skrzyżowań, w jakiej mogą być one ustawiane.
W Krakowie dopuszczalne będzie stosowanie billboardów o wielkości 12 lub 18 m kw.
Wielkopowierzchniowe banery reklamowe – obecnie często przesłaniające całe elewacje frontowe budynków będą mogły wisieć na rusztowaniach w czasie prowadzenia robót budowlanych, przy czym powierzchnia reklamy nie może przekraczać połowy powierzchni baneru; reszta może stanowić odzwierciedlenie elewacji remontowanego obiektu. Takie reklamy będą mogły wisieć nie dłużej niż przez 12 miesięcy i nie częściej, niż co siedem lat.
Możliwe będzie umieszczanie banerów reklamowych związanych z przedsięwzięciami plenerowymi np. festiwalami czy koncertami, ale wyłącznie w miejscu organizacji tego wydarzenia, na czas jego trwania nie dłuższy niż 30 dni oraz na czas montażu (trzy dni robocze) i demontażu (jeden dzień).
W katalogu dopuszczonych nośników reklamowych wymieniono także słupy plakatowo-reklamowe tzw. okrąglaki, panele reklamowe, murale reklamowe, totemy, pylony, wolnostojące tablice reklamowe lub wolnostojące urządzenia reklamowe o pow. do 5 m kw.
Każdy nośnik reklamowy wymaga złożenia wniosku o zamiarze jego zainstalowania albo o pozwolenie na budowę, które rozpatruje Wydział Architektury i Urbanistyki.
Twórcy uchwały krajobrazowej uregulowali zasady stawiania ogrodzeń. Zakazuje ona grodzenia osiedli, chyba że jest to element odizolowania ogródka przydomowego. Te regulacje będą stosowane wobec nowych budynków wielorodzinnych, a nie tych, które już są. W uchwale znalazły się także zapisy dotyczące wysokości, rodzaju oraz kolorystyki materiałów użytych w obiektach tzw. małej architektury.
Zapisy uchwały są bardzo szczegółowe, dlatego Wydział Planowania Przestrzennego UMK przygotował ulotkę dostępną, także w wersji elektronicznej.