Prezydent RP @NawrockiKn podpisał inicjatywę ustawodawczą dotyczącą projektu ustawy „Tak! Dla Polskich Portów”. pic.twitter.com/Zae3iCU6J2
— Kancelaria Prezydenta RP (@prezydentpl) October 17, 2025
— Kancelaria Prezydenta RP (@prezydentpl) October 17, 2025
Prezydent Karol Nawrocki podpisał dziś kolejną inicjatywę ustawodawczą. Tym razem jest to „Tak! Dla polskich portów”.
Rzeczywiście, to kolejny projekt inicjatywy ustawodawczej, który za moment trafi do marszałku polskiego Sejmu i to kolejny etap wypełniania moich zobowiązań z kampanii wyborczej. Plan 21 będzie konsekwentnie realizowany przez najbliższe 5 lat, z pełną determinacją. I tak, jak w czasie kampanii wyborczej mówiłem: tak dla CPK - ten projekt ustawy już jest w pracach legislacyjnych polskiego Sejmu, tak samo głośno dzisiaj z Gdyni mówię: tak dla polskich portów!
– mówił w Gdyni.
Jak wskazał: "jest to więc kolejny punkt, który będę realizował jako prezydent RP".
Realizacja Planu 21
Dalej prezydent przyznał, że "choć to truizm i ludzie może wiedzą o tym doskonale, w całej Polsce Morze Bałtyckie jest wielkim potencjałem państwa polskiego".
Potencjałem gospodarczym, militarnym, wojskowym - choć jest również wielkim wyzwaniem w zakresie bezpieczeństwa państwa polskiego. Efektywność państwa polskiego w korzystaniu z możliwości Morza Bałtyckiego jest zobowiązaniem nas wszystkich, jako narodowej wspólnoty. I musi spotkać się z troską prezydenta RP. Koncepcja rozwoju polskiej infrastruktury portowej, ta z 2019 roku, dotykała horyzontu roku 2030. A ja jestem już dzisiaj przekonany, że musimy myśleć o dużo szerszej perspektywie. Przynajmniej do roku 2035. I właśnie tego dotyczy także projekt podpisanej dzisiaj ustawy. Jest to próba strategicznego, szerokiego spojrzenia na polską gospodarkę morską, zadania, jakie stoją przed państwem polskim, ale i próba zdyscyplinowana, zobligowania państwa polskiego, by dokończył inwestycje, które zostały rozpoczęte jeszcze za czasów Zjednoczonej Prawicy. Chodzi tu też o możliwość dania polskiemu rządowi rozwiązywania problemów, które pojawiają się wokół wielu inwestycji. Jest to więc inicjatywa skierowana nie przeciwko komukolwiek, ale na strategiczne spojrzenie na konieczność zajęcia się kwestią rozwoju także - czy przede wszystkim - infrastruktury portowej.
– tłumaczył.
Przedsięwzięcia wskazane w projekcie prezydenckim: pic.twitter.com/SMRCDpyNi7
— Kancelaria Prezydenta RP (@prezydentpl) October 17, 2025
"Gdy spojrzymy na infrastrukturę portową, musimy mieć przede wszystkim świadomość tego, że zasadnicza część handlu międzynarodowego odbywa się właśnie za sprawą polskich portów. Polskie porty generują 230 tys. miejsc pracy i do budżetu państwa dają 60 mld złotych. Dynamiczna wymiana handlowa za sprawą polskich portów rozwijała się do roku 2024. Ten rok 2024 był pewnym rodzajem kryzysu, bowiem po raz pierwszy wymiana handlowa w roku 2024, za sprawą polskich portów, była mniejsza niż w roku poprzednim. Nie zmienia to faktu, że musimy dokładać wszelkich sił i wypełniać nasze obowiązki, aby rozwijać infrastrukturę portową. Bez niej - nie mielibyśmy także naszego bezpieczeństwa energetycznego. Bez gazoportu w Świnoujściu, bez naftoportu w Gdańsku nie moglibyśmy zabezpieczyć swojego bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnić się od surowców od Federacji Rosyjskiej" - mówił dalej prezydent Nawrocki.
Kwestia bezpieczeństwa
Prezydent wskazał również, że rozwój infrastruktury portowej wpływa również na znacznie bardziej efektywne bezpieczeństwo militarne.
W końcu polskie porty, a bałtycki port kontenerowy, to także miejsca, za sprawą których trafia do Polski sprzęt wojskowy. Do naszych sojuszników, Amerykanów, ale także do Wojska Polskiego. Rozwój infrastruktury portowej decyduje o naszym bezpieczeństwie i współpracy sojuszniczej. To bardzo zobowiązujące - dla mnie, dla rządu i dla kolejnych rządów.
– wyjaśnił.
Dodał, iż "szczególnie pochylam się nad koniecznością dokończenia i budowy terminala głębokowodnego w Świnoujściu. Tak, obok Gdańska, także w Świnoujściu powinniśmy mieć termin głębokowodny, bo to da możliwość obsługi największych statków kontenerowych i konkretnych zysków gospodarki państwa polskiego".
I podkreślił - "tak terminal, gdy powstanie, będzie najdalej oddalonym terminem głębokowodnym od obwodu królewskiego".
Jako prezydent Polski jestem zaniepokojony, że wokół terminala zaczyna się dyskusja z jednej strony inspirowana przez niemieckie organizacje ekologicznego, a z drugiej strony - dyskusja nad zmianami tych projektów. Chcę dać polskiemu parlamentowi i rządowi możliwość przerwania tej dyskusji i strategicznego, fundamentalnego uznania, że potrzebujemy terminala głębokowodnego w Świnoujściu. Tego samego potrzebujemy wobec odrzańskich dróg wodnych. Tak, jak potrzebują tego Polacy. Abyśmy mogli korzystać z odrzańskiej drogi wodnej, do rozwoju naszych portów i naszej żeglugi śródlądowej.
– zaznaczył Karol Nawrocki.
Bo - jak doprecyzował - "tu znów mamy do czynienia z działalnością paraekologicznych organizacji niemieckich czy z próbami budowania parku narodowego Dolnej Odry, co mnie jako prezydenta RP niepokoi w kontekście naszej strategicznej potrzeby rozwijania i gospodarki morskiej".