Budowa okrętu realizowana jest w stoczni Henderson należącej do przedsiębiorstwa stoczniowego Civmec. Prace nad tą jednostką realizowane są w ramach programu Offshore Patrol Vessel, który zakłada dostawę aż 12 patrolowców typu Arafura. Budowane patrolowce powstały w oparciu o projekt PV80 niemieckiej stoczni Lürssen. Okręty mają wyporność 1640 ton oraz 80 metrów długości. Dzięki dwóm silnikom o mocy 4250 kW każdy, jednostki mogą osiągnąć prędkość 20 węzłów. Zasięg operowania patrolowców wynosi 7400 km., a autonomiczność to 21 dni.
Na uzbrojenie jednostek typu Arafura składa się działko Leonardo Oto Marlin kal. 40 mm., a także dwa karabiny maszynowe kal. 12.7 mm. Z pokładu operować może bezzałogowy statek powietrzny bądź śmigłowiec. Na wyposażeniu znajdują się ponadto dwie łodzie hybrydowe. Jednostki mają być wykorzystywane do działań patrolowych w tym nadzoru wyłącznej strefy morskiej, zwalczania piractwa morskiego oraz działań antyterrorystycznych. Okręty mają służyć ponadto do prowadzenia prac hydrograficznych i realizacji działań przeciwminowych. Patrolowce zastąpią obecnie eksploatowane patrolowce typu Armidale jak i niszczyciele min typu Huon, a także okręty hydrograficzne typu Leeuwin i Paluma.