Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Reklama
Polska

Ponad 9 mld złotych ze Skarbu Państwa na program budowy CPK

9 mld 230 mln zł to łączny limit zaangażowania środków Skarbu Państwa w wieloletni program budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w latach 2020-2023 - wynika z Uchwały Rady Ministrów opublikowanej w środę w Monitorze Polskim. Program nie obejmuje pieniędzy z budżetu państwa. Chodzi o Uchwałę Rady Ministrów z 28 października 2020 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I 2020–2023".

28 października Rada Ministrów przyjęła tę uchwałę, przedłożoną przez pełnomocnika rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcina Horałę. Jak podano wówczas, łączne koszty finansowania I etapu CPK zostały oszacowane na ok. 12,8 mld zł. Zaznaczono, że program nie wymaga zaangażowania w latach 2020-2023 środków z budżetu państwa. Inwestycje będą realizowane w przeważającej części z wyemitowanych na ten cel skarbowych papierów wartościowych.

Reklama

Łączny limit zaangażowania środków Skarbu Państwa na realizację Programu Wieloletniego wynosi 9 mld 230 mln złotych. (...) Program nie obejmuje wydatków z budżetu państwa

- czytamy w Uchwale opublikowanej w Monitorze Polskim. Dodano, że nadzór nad wykonaniem programu wieloletniego sprawuje pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego.

[polecam:https://www.niezalezna.pl/363034-w-tym-roku-ruszy-wykup-gruntow-pod-cpk]

Jak czytamy w załączniku do Uchwały, zgodnie z Koncepcją CPK realizacja przedsięwzięć składających się na komponent lotniskowy jest przewidziana do końca roku 2027, a na komponent kolejowy - do końca 2034 r., obejmując dwie najbliższe perspektywy finansowe UE.

Etap I obejmuje działania przygotowawcze – w szczególności działania związane z planowaniem oraz opracowaniem założeń projektowych, a także wykupem gruntów pod realizację inwestycji. Jak czytamy w załączniku, przewiduje się utworzenie banku ziemi na potrzeby rozwoju gospodarczego otoczenia CPK.

Jak dodano, jeszcze w 2020 r. ma nastąpić rozpoczęcie nabywania nieruchomości, w tym w ramach programu dobrowolnych nabyć. "W okresie objętym Programem CPK (2020–2023) działania prowadzone będą w trybie ciągłym, przy czym w odniesieniu do nieruchomości niezbędnych do lokalizacji inwestycji celu publicznego (inwestycja, linie kolejowe, drogi publiczne, infrastruktura wspierająca) w okresie obowiązywania Programu CPK nastąpi, w drodze decyzji administracyjnych, wywłaszczenie nieruchomości, których nie udało się nabyć dobrowolnie – aby zabezpieczyć terminową realizację tych inwestycji" - napisano.

Według planów spółki CPK, przed końcem tego roku ma być wybrany doradca strategiczny i wykonawcy master planu, który ma być gotowy w 2022 r. Celem spółki jest rozpoczęcie pierwszych robot budowlanych przed końcem 2023 r.


Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. 
Reklama