Począwszy od roku 2020 ten ośmiokołowy transporter opancerzony zastąpić ma w wykorzystywane transportery opancerzone M113 wykorzystywane przez izraelskich żołnierzy. Działania te podejmowane są w ramach programu modernizacji Wojskach Lądowych Izraelskich Sił Obrony funkcjonującym pod nazwą "Gideon".
Konstrukcja powstała w oparciu o wnioski jakie Siły Obronne Izraela (IDF) wyciągnęły z konfliktu izraelsko-palestyńskiego jaki miał miejsce w 2014 roku. Przedsiębiorstwa stawiały na zwiększenie szybkości i mobilność nie zapominając również o bezpieczeństwie załogi pojazdu. Sama konstrukcja Eitana wykorzystuje technologię jaka była używa w czołgach Merkava oraz gąsienicowych wozach piechoty Namer.
Ważący w zależności od wersji od 30 do 35 ton został wyposażony w silnik o mocy 750 koni mechanicznych dzięki któremu może osiągnąć prędkość nawet 90 km/h. Poza trzyosobową załogą pojazdu jest w stanie przetransportować do dziesięciu żołnierzy desantu. Wyposażony ma być w aktywny system obrony Trophy. Jeśli zaś chodzi o ochronę, jaką zapewnia wojskowym to przednia strefa pojazdu zapewnia zabezpieczenie przed amunicją przeciwpancerną APFSDS kal. 30 mm, przeciwpancerną AP kal. 57 mm, granatnikami RPG-7. Boki Eitana chronią załogę przed trafieniem z pocisku AP kal. 23 mm oraz przed granatnikiem PRG-29. Dach z kolei wytrzyma ostrzał moździerzowy kal. 81 mm. W zależność od wariantu Eitan uzbrojony będzie albo w zdalnie sterowaną wieżyczkę, na której umieszczona jest armata automatyczna kal. 30 mm oraz karabin 12.7 mm w przypadku wersji bojowego wozu piechoty (IFV) bądź armaty automatycznej kal. 40 mm i karabinu kal 7.62. mm jeśli chodzi o transporter opancerzony (APC). Dzięki modułowej konstrukcji możliwa jest łatwa i szybka konfiguracja pojazdu do wersji specjalistycznej. Eitan będzie wykorzystywał możliwości sieciocentrycznego pola walki
Źródło:
#Izrael
#transportery
#zakup
PKR