Projekt przewiduje indeksację stawek podatku akcyzowego na wyroby akcyzowe będące używkami tj. alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane z wyłączeniem cydru i perry, wyroby pośrednie, papierosy, tytoń do palenia i wyroby nowatorskie. - W odniesieniu do wyrobów alkoholowych, ceny detaliczne napojów alkoholowych w Polsce nadal są bardzo niskie w porównaniu ze średnią unijną. Zmiana ma za zadanie pozytywnie wpłynąć na politykę prozdrowotną i ograniczyć negatywne skutki palenia wyrobów tytoniowych oraz spożywania napojów alkoholowych - czytamy w projekcie MF.
Resort jednocześnie przypomina, że „ostatnia zmiana stawek akcyzy na ww. wyroby miała miejsce 1 stycznia 2020 r. i wynosiła 10 proc.”
Zgodnie z projektem, zmiana spowoduje „wzrost stawek akcyzy na alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane z wyłączeniem cydru i perry i wyroby pośrednie o: 10% w 2022 r.” i co roku (w latach 2023-2027 będzie rosła o 5 proc.
Nowelizacja zakłada też podwyższenie od 2022 r. minimalnej stawki akcyzy na papierosy do 105% całkowitej kwoty akcyzy, naliczonej od ceny równej średniej ważonej detalicznej cenie sprzedaży papierosów oraz wprowadzenie od 2022 r. minimalnej stawki akcyzy na tytoń do palenia w wysokości 100% całkowitej kwoty akcyzy, naliczonej od ceny równej średniej ważonej detalicznej cenie sprzedaży tytoniu do palenia.
Ponadto zaplanowano podwyższenie stawki akcyzy na wyroby nowatorskie poprzez podniesienie stawki kwotowej o 100% od 1 stycznia 2022 r. i co roku o 10% a w latach 2023-2027 i podwyższenie stawek akcyzy na papierosy i tytoń do palenia poprzez podniesienie stawki kwotowej co roku o 10% w latach 2023-2027.
W celu ochrony rynku sadowniczego i pośredniego wspierania produkcji sadowniczej, z zakresu projektowanej indeksacji akcyzy na używki wyłączono cydr i perry o mocy nieprzekraczającej 5% (wyroby te pozostaną opodatkowane preferencyjną stawką podatku akcyzowego w wysokości 97 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu).
- Wyłączenie obejmuje także akcyzę na płyny do papierosów elektronicznych i cygara i cygaretki, na które już obecnie stawki są wysokie w stosunku do innych wyrobów tytoniowych, a także na tle UE
- czytamy w projekcie zmiany ustawy o podatku akcyzowym.
Zdaniem ekonomisty, prof. Konrada Raczkowskiego, z którym rozmawialiśmy, w przypadku papierosów „zdecydowano się jedynie na kosmetyczną korektę akcyzy, podnosząc ją formalnie o 5 proc”. - Realnie zaś podwyżka będzie niższa, jeżeli uwzględnimy cenę netto promocji - mówi nam ekspert.
Ubolewa jednocześnie, że resort „nie uwzględnił możliwości zmiany struktury zaadresowania całego podatku akcyzowego i powiązania wymiaru poboru z efektami zdrowotnymi i kosztami leczenia”, co jego zdaniem „przełożyłoby się na kilku miliardowe dodatkowe wpływy w kolejnych latach”.
- Zdecydowano się jednocześnie na 50 proc. podwyżkę akcyzy na niszowy produkt jakim jest tytoń do podgrzewania, co świadczy o silnej walce konkurencyjnej pomiędzy koncernami tytoniowymi o utrzymanie i poszerzenie udziału w rynku
- zaznacza prof. Raczkowski.
Ekonomista podkreśla jednocześnie, że resort „nie zdecydował się na zaadresowanie dysproporcji w opodatkowaniu akcyzą e-papierosów”, gdzie – jak zauważa – „dysonans opodatkowania jest widoczny, a sposób naliczania akcyzy na płyny do e-papierosów jest niekorzystny dla polskich MŚP".