Od 8 września zaczną obowiązywać nowe przepisy IMO (Międzynarodowej Organizacji Morskiej) wynikające z konwencji o kontroli i postępowaniu z wodami balastowymi. Oznacza to, że wszystkie statki morskie zobowiązane będą do utylizowania wód balastowych przy użyciu specjalnych systemów. Armatorzy decydują się więc na montaż sprzętu na swoich statkach, aby spełniać wymogi konwencji niezwłocznie po jej wejściu w życie. Właściciel floty samochodowców – KESS – powierzył instalację systemów do oczyszczania wód balastowych Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia.
Pierwszy ze statków – Main Highway – przeszedł montaż w stoczni w lipcu. Obecnie w doku nr 1 system do oczyszczania wód balastowych instalowany jest na jednostce Neckar Highway (planowane odejście ze stoczni 31.08 ). Oba statki mają prawie 100 m długości i 19,6 m szerokości. Dzięki niewielkiemu zanurzeniu są przystosowane do korzystania z mniejszych portów.
KESS należy do stałych klientów MSR Gryfii. W stoczni w Szczecinie często można zobaczyć charakterystyczne czerwono-białe samochodowce. MSR Gryfia wykonuje na nich remonty klasowe i pośrednie. W tym roku stocznia realizuje remonty dokowe na statkach Elbe Highway i Thames Highway. Remonty na jednostkach obejmowały demontaż układu napędowego, kompleksowy przegląd i naprawę sterów strumieniowych oraz silników głównych i pomocniczych, a także prace konserwacyjne, elektryczne, rurarskie, mechaniczne i ślusarskie.
Bardzo ciekawe zlecenie dla KESS MSR Gryfia miała okazję realizować dwa lata temu – na serii czterech statków stocznia zainstalowała skrubery do odsiarczania spalin. Projekt ten był związany z wprowadzeniem dyrektywy siarkowej w rejonie Morza Bałtyckiego i Północnego.
***
Morska Stocznia Remontowa Gryfia należy do grona najbardziej znanych stoczni w kraju i za granicą. Oprócz remontów i konwersji statków różnych typów i rozmiarów, stocznia wykonuje także konstrukcje stalowe offshore. Na tym rynku MSR Gryfia funkcjonuje od ponad 15 lat, dostarczając zarówno moduły mieszkalne i konstrukcje wyposażeniowe platform wiertniczych, jak i konstrukcje subsea, przeznaczone do montażu na dnie morskim. Dogodna lokalizacja zakładów w Szczecinie i w Świnoujściu zapewnia łatwy i szybki transport produkowanych konstrukcji.
Komunikat PGZ