Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Modernizacja NATO-wskiej floty AWACS

Michael Gschossmann, dowodzący NATO-wskim komponentem Lotniczego Systemu Ostrzegania i Kontroli (Airborne Warning & Control Systems - AWACS) w rozmowie z amerykańską agencją prasową Reuters poinformował o modernizacji samolotów E-3A i poszukiwaniu następcy tej konstrukcji.

flickr.com

Dzięki finalizowanym rozmowom z Boeingiem w sprawie modernizacji samolotów E-3A możliwa będzie ich eksploatacja do roku 2040. Wartość kontraktu wynosi około 750 mln dolarów, z czego 250 mln pochłoną prace projektowe, części zamienne i testy. Modernizacja realizowana jest w ramach programu FLEP (Final Lifetime Extension Programme) nad którym pieczę sprawuje agencja NAPMA (NAEW&C Programme Management Agency) zarządzająca samolotami wczesnego ostrzegania.

NATO dysponuje obecnie 14 samolotami E-3A. Pierwsze z jednostek trafiły do Europy w 1982 r. i od tego czasu regularnie są modernizowane. Samoloty operują w ramach dwóch eskadr NATO (Flying Squadron 1 i Flying Squadron 2) a stacjonują na co dzień w niemieckiej bazie Geilenkirchen.

W rozmowie z agencją prasową Reuters Michael Gschossmann  wspomniał również o potrzebie zakupu nowych maszyn, które zastąpiłyby eksploatowane od lat 80 XX wieku samoloty typu AWACS. Jedną z propozycji jest zakupiony przez Turków i Brytyjczyków samolot E-7. Powstał on w oparciu o konstrukcję samolotu 737-700. Wyposażony jest w wielozadaniowy radar Multi-role Electronically Scanned Array (MESA). Może on wykrywać zarówno cele powietrzne i morskie, w tym te nisko lecące, oraz w ograniczonym zakresie poruszające się cele lądowe. Samolot ten może ponadto obsługiwać dron. 
 

 



Źródło: niezalezna.pl

PKR