Firmami jakie otrzymały dodatkowe fundusze na prace projektowe są Austal USA (6,4 mln dolarów), General Dynamics Bath Iron Works (7,9 mln.dol.), Huntington Ingalls (7,9 mln. dol.), Lockheed Martin (6,9 mln. dol.) oraz Fincantieri Marinette Marine (7,9 mln. dol.). Prace projektowe mają zostać zakończone do czerwca 2019 roku.
Propozycją Austal USA będzie fregata oparta o projekt okrętu walki na wodach litoralnych (Littoral Combat Ship) typu Independence. Z kolei projekt koncernu Lockheed Martin wzorowany będzie na okręcie do walki na wodach litoralnych klasy Freedom. General Dynamics zaproponował okręt w oparciu o projekt fregaty rakietowej typu Álvaro de Bazán. Fincantieri Marine wzoruje swój projekt na fregacie rakietowej typu FREMM. Nie jest natomiast znany projekt, na którym Huntington Ingalls chciałby oprzeć konstrukcję FFG(X).
Prace projektowe nie tylko zredukują koszty i zmniejszą czas oczekiwania, ale dostarczą również niezbędnej wiedzy o finałowej specyfikacji technicznej fregat rakietowych FFG(X), dzięki której US Navy uzna, który z projektów będzie najlepiej spełniał postawione oczekiwania (m.in. możliwość eliminowania wrogich okrętowych podwodnych i nawodnych, możliwość konwojowania innych jednostek, pasywne oraz aktywne możliwości walki elektronicznej).
Na wyposażeniu fregaty ma znaleźć się m.in. system kierowania walką typu COMBATSS-21, współpracujący z systemem walki AEGIS, który wykorzystują obecnie niszczyciele oraz krążowniki rakietowe US Navy. Uzbrojenie stanowić mają armaty morskie MK100 kal. 57 mm, przeciwpancerne pociski kierowane AGM-114L Longbow Hellfire oraz rakietowy system bliskiego zasięgu RIM-116 Rolling Airframe Missile. Jednostka ma być wyposażona w aktywny system walki elektronicznej AN/SLQ-32(V)7 oraz system walki podwodnej AN/SQQ-89F. Na fregacie rakietowej znaleźć się ma lądowisko dla śmigłowca morskiego Sikorsky SH-60/MH-60 Seahawk.
US Navy przewiduje, że koszt jednostkowy okrętu będzie wynosił pomiędzy 800 a 950 mln dolarów.