Jak to możliwe, że na Zachodzie ceniona jest dziś sztuka, którą wymyślił twórca Armii Czerwonej Lew Trocki, a także komunistyczny poeta Włodzimierz Majakowski? O tym dowiedzieć się można z tego odcinka „Wywiadu z chuliganem”.
Temat jest trudny i niepoznany. Wielu twórców takiej sztuki nie ma pojęcia o swoim rodowodzie
– opowiada polski malarz Piotr Paweł Drozdowicz, który wiele czasu poświęcił studiowaniu biografii twórców awangardy. Kazimierz Malewicz, współpracownik Anatola Łunaczarskiego, komisarz ludowy sztuk wizualnych Rosyjskiej FSRR, był jednym z nich.
Jak wyjaśnia Drozdowicz, ważnym momentem w historii sztuki nowoczesnej jest wojna polska-bolszewicka. Sowieci uznali, że Polska jest nieugięta i nie udało się w niej zaszczepić rozkładowych bolszewickich idei, z powodu siły jej kultury. Odtąd sztuka stała dla nich ważnym orężem.
Ma to skutki bardzo praktyczne:
Tworząc dawną sztukę artysta się bardzo męczył, pracował, był wysiłek, trud i pot, ale potem ludzie mieli wielką przyjemność. Sztuka współczesna polega na tym, że artysta ma niesamowitą satysfakcję, przyjemność, doznania wszelkie najwyższe. Niestety, odbiorca niekoniecznie.
UWAGA! Wywiad z chuliganem jest koprodukcją Radia Poznań i Telewizja Republika. Nowe odcinki programu pojawiają się W PONIEDZIAŁKI O 10.00 WYŁĄCZNIE NA KANALE YOUTUBE RADIA POZNAŃ.
Mocna rozmowa poniżej, satyryczny występ parodiujący bolszewickiego twórcę od 09:50