Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Reklama
Polska

Kaczyński w Świnoujściu: Sukces, którego oczekujemy, nie jest tak bardzo odległy

- Hasłem formacji, którą mam zaszczyt reprezentować, jest "Warto być Polakiem" i warto, by Polska trwała. I dziś ważny element tego trwania budujemy. Tylko wspólne działanie może doprowadzić nas do sukcesu, którego wszyscy oczekujemy i może wcale nie jest on tak odległy w czasie - mówił dziś podczas uroczystości rozpoczęcia prac wiertniczych przy tunelu pod Świną Jarosław Kaczyński, prezes PiS, wicepremier ds. bezpieczeństwa.

Przed wystapieniem Jarosława Kaczyńskiego przypomniano, że rozpoczał on starania o stworzenie tunelu pod Świną już w 2007 r. Prezes PiS dziś wspomniał słowa Lecha Kaczyńskiego, który mówił, że "silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu".

Reklama

- To ważne słowa, którymi kierował się i my kierujemy sie, prowadząc politykę wobec tego regionu. To słowa, które wyrażają dążenie, by Polska była w pełni jednolitym państwem, scalonym, zintegrowanym, silnym. Ta integracja ma różne aspekty. Jednym z nich jest integracja w sferze infrastrktury. To coś ogromnie istotnego dla konsolidacji narodu i rozwoju gospodarki

 - mówił wicepremier.

Kaczyński podkreślił, że należy zmienić to, że "pewna część Pomorza Zachodniego" była oddzielona od reszty kraju. Przypomniał o tych, którzy "zdecydowanie dążyli" do realizacji inwestycji związanej z budową tunelu. 

- Mamy taki moment, że możemy powiedzieć, że inwestycja wchodzi w czas decydujący. To chwila ważna, która mam nadzieję, że zostanie zapamiętana, bo już jesteśmy pewni, że ten tunel powstanie i Polska będzie połączona, będzie jednym państwem, jedną ziemią. To bardzo ważne w różnych wymiarach - gospodarczym, kulturowym - dodał.

Wicepremier ds. bezpieczeństwa podkreślił, że bardzo ważna pozostaje kwestia "pełnej kulturowej integracji".

- To kwestia odrzucenia fatalnego, ośmieszającego pomysłu niektórych, by wybierać sobie nowych przodków, którzy w istocie z nami nic nie mieli wspólnego, a niejednokrotnie na Polskę podnosili rękę. To wszystko jest pewna całość, której nie mozna rozrywać, to polityka, która musi być w różnych aspektach jedna, wprowadzana przez tych wszystkich ludzi, którym powierzono władzę, która jest koniecznością, gdy chcemy budować naszą siłę, bezpieczeństwo i przyszłość

- mówił Jarosław Kaczyński w Świnoujściu.

- To jest konieczne, by Polska trwała, a hasłem formacji, którą mam zaszczyt reprezentować, jest "Warto być Polakiem" i warto, by Polska trwała. I dziś wazny element tego trwania budujemy. Jesteśmy na niezwykle ważnym etapie tej budowy - dodał.

Prezes PiS zaznaczył, że "tylko wspólne działanie może doprowadzić nas do sukcesu, którego wszyscy oczekujemy i może wcale nie jest on tak odległy w czasie", gdy między Polską a Niemcami nie będzie różnic ekonomicznych.

- Przeszliśmy niemały kawałek drogi i będzimy iść dalej i w ciągu najbliższych dzisięcioleci dojdziemy do szczytu, który jest nam potrzebny. To jest nasz cel - dodał.

Dzisiaj rozpocznie się drążenie tunelu pod Świną. Inwestycja połączy wyspy Uznam i Wolin. Obecnie z wyspy Wolin na wyspę Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, kursują promy pasażersko-samochodowe na dwóch przeprawach – Warszów i Centrum.

Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel) rozpocznie drążenie tunelu na wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości. Gigantyczna maszyna o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy, powstała w Chinach. W październiku rozłożona na części przypłynęła do Świnoujścia; została rozładowana i przewieziona na plac budowy obok komory startowej na wyspie Uznam.

Według świnoujskiego magistratu, będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce; 1484 metry tunelu drążonego TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów. Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gulermak.

Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.

Reklama