Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Reklama
Polska

Holandia zwiększa armię. W planach - 200 tys. żołnierzy

Wobec napięć geopolitycznych i sytuacji bezpieczeństwa w Europie ministerstwo obrony Holandii ogłosiło plan zwiększenia liczby żołnierzy, rezerwistów i personelu cywilnego z obecnych 76 tys. do 100 tys. osób w 2030 r., a w dalszej perspektywie do 200 tys. Rozpoczęto też szeroko zakrojoną kampanię rekrutacyjną.

Kampania pod hasłem „Tijd voor Defensie” (czas na obronę) ma przełamać stereotypy o armii jako wyłącznie fizycznym wyzwaniu i zachęcać nie tylko do wstępowania w szeregi piechoty, ale również do pełnienia w wojsku funkcji technicznych, medycznych, logistycznych i informatycznych. Zorganizowano też specjalne wieczory informacyjne dla rodziców potencjalnych kandydatów.

Reklama

Ponadto armia kieruje ofertę powrotu do byłych pracowników, oferując im lepsze warunki i stabilne zatrudnienie. Trwają też prace nad wprowadzeniem programów szkoleniowych dla uczniów szkół zawodowych, a także nad poszerzeniem kryteriów przyjęcia, m.in. dla osób z alergiami czy daltonizmem.

Równolegle trwają negocjacje z holenderskimi kolejami (NS) w sprawie zakupu 24 wycofanych z eksploatacji wagonów, które w 2026 roku miałyby zostać przekształcone w mobilne szpitale wojskowe - poinformowały dzienniki „De Volkskrant” i „Algemeen Dagblad”. To część większego projektu, zakładającego współpracę armii z cywilnymi firmami transportowymi w zakresie przewozu sprzętu wojskowego, amunicji czy żywności – głównie na wschód Europy.

„Chcemy być gotowi na ewentualność działań wojennych. Takie działania logistyczne muszą być testowane już teraz”

- powiedział generał brygady Henny Bouman.

Ministerstwo obrony podpisało też niedawno umowę z największymi krajowymi liniami lotniczymi KLM, w ramach której przewoźnik będzie dostarczać rezerwistów do obsługi samolotów bojowych. Jak podkreślił resort, bez aktywnego zaangażowania społeczeństwa i sektora prywatnego nie uda się zrealizować planów rozbudowy armii.

Źródło: niezalezna.pl, PAP
Reklama