Wiadomo, jakie tematy rozprawek były na maturze z języka polskiego na poziomie podstawowym. Absolwenci liceów mieli do wyboru tematy: "Człowiek – istota pełna sprzeczności" i "Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem", zaś techników: "Jak niespodziewane okoliczności wpływają na zachowanie" oraz "Czy nieprzyjemne prawdy są lepsze od przyjemnych złudzeń".
Na napisanie egzaminu z języka polskiego na poziomie podstawowym maturzyści z liceów mają 240 minut.
W tym roku egzaminy przeprowadzane są w dwóch formułach - inne arkusze egzaminacyjne rozwiązują maturzyści z czteroletnich liceów ogólnokształcących (zdają w nowej formule), a inne maturzyści z czteroletniego technikum (zdają w starej formule).
Egzamin pisemny z polskiego na poziomie podstawowym w nowej formule składa się z trzech części. Maturzyści musieli rozwiązać dwa testy i napisać tekst własny. Mieli wybór: napisać rozprawkę na jeden z dwóch podanych tematów.
"Człowiek – istota pełna sprzeczności" i "Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem" – takie do wyboru były – według maturzystów z liceów – tematy rozprawki na egzaminie z języka polskiego na poziomie podstawowym.
Tematy te podali Polskiej Agencji Prasowej po wyjściu z egzaminu maturzyści z XVIII Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Zamoyskiego w Warszawie.
Pisząc tekst własny maturzyści z liceów muszą odwołać się do utworów literackich i do wybranych kontekstów (np. historycznolitereckiego, literackiego, biograficznego, kulturowego, religijnego, mitologicznego, biblijnego, historycznego, filozoficznego, egzystencjalnego, politycznego, społecznego). Jednym z utworów musi być lektura obowiązkowa.
Tematy podali Polskiej Agencji Prasowej - po wyjściu z egzaminu - maturzyści z Technikum Łączności nr 14 im. Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku w Zespole Szkół Łączności w Krakowie.
Według maturzystów z krakowskiego technikum jeden z tematów brzmiał: "Jak niespodziewane okoliczności wpływają na zachowanie człowieka". Punktem wyjścia do rozważań był fragment "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza. Drugi temat brzmiał: "Czy nieprzyjemne prawdy są lepsze od przyjemnych złudzeń". Punktem wyjścia do rozprawki był fragment "Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego.
Maturzyści z techników mogli też zinterpretować wiersz Ewy Lipskiej. W przypadku analizy tekstu poetyckiego nie ma podanego problemu, który maturzysta powinien poruszyć w swoim tekście, jest tylko ogólne polecenie: zinterpretuj wiersz (zamieszczony w arkuszu egzaminacyjnym), postaw tezę interpretacyjną i uzasadnij ją. Według maturzystów z krakowskiego technikum w tym roku należało zinterpretować wiersz Ewy Lipskiej "Mogę".
Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego na poziomie podstawowym pisany w czwartek przez maturzystów Centralna Komisja Egzaminacyjna ma ujawnić po południu na swojej stronie internetowej.