W tym tygodniu amerykański Departament Stanu wyraził zgodę na sprzedaż do Polski partii zasobników obserwacyjno-celowniczych AN/AAQ-33 Sniper. System ten trafić ma na zakupione samoloty KAI FA-50 Fighting Eagle. Z kolei Agencja Uzbrojenia poinformowała o tym, że z samolotami FA-50PL zostanie zintegrowany nowoczesny radar PhantomStrike typu AESA od Raytheona, który charakteryzuje się lepszymi osiągami w porównaniu do obecnie wykorzystywanych przez myśliwce F-16 w Siłach Powietrznych.
Amerykański Departament Stanu w ramach procedury FMS wyraził zgodę na sprzedaż do Polski 34 zasobników celowniczych AN/AAQ-33 Sniper Advanced Targeting Pods (ATP) do samolotów KAI FA-50 Fighting Eagle. Maksymalna kwota umowy wynieść może 124,7 mln dolarów.
Zasobniki Sniper wykorzystywane są przez lotnictwo ponad 20 krajów na kilku typach samolotów. W Polsce zasobników obserwacyjno-celowniczych AN/AAQ-33 Sniper wykorzystywane są przez myśliwce wielozadaniowe F-16.
W tym tygodniu rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia (AU) ppłk. Krzysztof Płatek poinformował o tym, że samoloty FA-50PL otrzymają produkowany przez amerykański koncern Raytheon radar typu AESA ,którym jest PhantomStrike, który umożliwi sprawną implementację wymaganych docelowych funkcji realizacji misji powietrze-powietrze i powietrze-ziemia.
Samoloty FA-50PL, które znajdą się na wyposażeniu 🇵🇱Sił Powietrznych, zostaną wyposażone w radar #AESA #PhantomStrike, produkowany przez @RaytheonIntel, który umożliwi sprawną implementację wymaganych docelowych funkcji realizacji misji powietrze-powietrze i powietrze-ziemia. pic.twitter.com/yH8xaisXKy
— Krzysztof Płatek (@krzysztof_atek) May 10, 2023
Wzmocnienie zdolności uderzeniowych samolotów FA-50PL osiągną za sprawą integracji z kierowanymi pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrze AIM-120 AMRAAM.
Za sprawą wykorzystania technologii azotku galu (GaN) zasięg śledzenia i wykrywania celów jest lepszy w porównaniu do radarów wykorzystywanych obecnie na myśliwcach F-16.
We wrześniu ubiegłego roku zostały zawarte 2 umowy wykonawcze dotyczące pozyskania od strony koreańskiej lekkich samolotów bojowych rodziny FA-50.
Wszystko zgodnie z planem!
— Ministerstwo Obrony Narodowej 🇵🇱 (@MON_GOV_PL) April 21, 2023
-
Malowanie jednego z egzemplarzy 🇵🇱FA-50. Pierwsze samoloty z biało-czerwoną szachownicą przylecą do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim już w tym roku. Najnowszy nabytek Sił Powietrznych zobaczymy także w wakacje podczas #AIRSHOW2023. pic.twitter.com/w9lP0bCki2
W ramach pierwszej umowy zawartej pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a Korean Aerospace Industries, jest dostawa 12 lekkich samolotów bojowych FA-50 w konfiguracji analogicznej do zamawianej przez Siły Powietrzne Republiki Korei wraz z pakietami szkoleniowym i logistycznym oraz usługą wsparcia technicznego. Wartość umowy wynosi ok. 705 mln USD netto, a dostawy wszystkich elementów zostaną zrealizowane do końca 2025 r., z czego wszystkie samoloty trafią do Polski w II połowie 2023 r.
Przedmiotem drugiej umowy, zawartej pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a Korean Aerospace Industries, jest dostawa 36 lekkich samolotów bojowych FA-50PL wraz z pakietami szkoleniowym i logistycznym oraz usługą wsparcia technicznego. Wartość umowy wynosi ok. 2,3 mld USD netto, a dostawy samolotów, które zostaną skonfigurowane zgodnie z dodatkowymi wymaganiami przedstawionymi przez polskie Siły Powietrzne, rozpoczną się w 2025 r. i zostaną zrealizowane do końca 2028 r.
FA-50 Fighting Eagle to południowokoreański lekki dwuosobowy samolot bojowy wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie stanowi 20 mm działko oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych różnego typu. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna wynosi 1,5 Macha (1837,5 km/h). Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny 14,6 km. Masa własna samolotu wynosi 6,47 t, przy maksymalnej masie startowej 12,3 tony, co pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie do 4,5 tony.
Wszystkie zakontraktowane samoloty FA-50 zostaną wyposażone w Link-16 oraz systemy identyfikacji „swój-obcy” (IFF) NATO. Samoloty pozyskiwane w ramach drugiego etapu zamówienia będą posiadały zwiększone zdolności operacyjne, które zostaną osiągnięte w efekcie zmian w zakresie uzbrojenia, zasięgu operacyjnego oraz awioniki i radaru, zgodnie wymaganiami przedstawionymi przez polskie Siły Powietrzne.