On oraz wiceszef resortu infrastruktury Jerzy Szmit mówili o rewolucji w umowach na budowę dróg.
- O tym, że było bardzo źle świadczy 10 mld zł roszczeń w sądach do tej pory - stwierdził Michał Skorupski ze Stowarzyszenia Inżynierów, Doradców i Rzeczoznawców.
Finalizujemy pracę, którą rozpoczęliśmy jeszcze jako posłowie opozycji, m.in. z ministrem Jerzym Schmitem. Rozpoczęliśmy pracę, debaty, dyskusje na temat optymalizacji procesu inwestycyjnego, procesu budowy dróg w Polsce. Debaty i dyskusje przede wszystkim ze środowiskiem wykonawców, producentów materiałów budowlanych
- zaznaczył Andrzej Adamczyk
Co było inspiracją do tych prac?
- podkreślił Andrzej Adamczyk.
Inspiracją do tych prac było wszystko to, co działo się w związku z realizacją programu budowy dróg i autostrad w roku 2011, 2012 - czyli upadek firm, bankructwa podwykonawców, krach spółek realizujących inwestycje bezpośrednio w ramach generalnego wykonawstwa duże inwestycje drogowe, wreszcie wieloletnie opóźnienia
Jak przekonywał „inwestycje będą realizowane w oparciu o typowe rozwiązania, nie będą przewymiarowane, nie będą wyposażone ponad to, w co powinny być wyposażone drogi ekspresowe czy też autostrady".
- podkreślił minister Jerzy Szmit.W najbliższym czasie planujemy przyjęcie standardowego wzoru umowy na realizację „Zaprojektuj i wybuduj”
- podkreślił Tomasz Latawiec, prezes Stowarzyszenia Inżynierów, Doradców i Rzeczoznawców.Nie trzeba będzie czekać na wyrok 10 czy 11 lat. Decyzje będą zapadały w trakcie realizacji kontraktu. (...) Można rozmawiać. Jak się rozmawia, to można osiągać sukcesy
Minister Szmit poinformował, że do kluczowych zmian należy zrównoważony podział ryzyka, samodzielność niezależnego inżyniera, ochrona podwykonawców, mniejsza liczba i szybsze rozstrzyganie sporów, racjonalny system kar oraz obowiązek zatrudnienia na umowę o pracę.
CAŁOŚĆ WIDEO:
