Ministerstwo Edukacji Narodowej na swoich stronach opublikowało projekty podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych oraz ramowych planów nauczania dla wszystkich typów szkół. To rzeczywiście przełom w podejściu do nauczania historii. Jak czytamy na stronach MEN, kształcenie i wychowanie w szkole podstawowej ma sprzyjać rozwijaniu postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych uczniów. Zadaniem szkoły ma być przede wszystkim wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych.
Cieszy mnie to, że uczeń w polskiej szkole będzie mógł poznać bohaterów naszej historii, że ta historia po prostu będzie mogła być realizowana. Nie trzeba będzie prowadzić głodówki w obronie historii
– powiedział wiceminister edukacji Maciej Kopeć w programie „Warto rozmawiać” na antenie TVP1.
Zupełną nowością jest to, że już w klasie IV szkoły podstawowej uczniowie poznają postacie i wydarzenia znaczące dla kształtowania polskiej tożsamości kulturowej.
Właśnie uczniowie w wieku 9-10 lat poznają życiorys bohatera rotmistrza Witolda Pileckiego - żołnierza Armii Krajowej, więźnia i organizatora ruchu oporu w KL Auschwitz, a także autora raportów o Holocauście, tzw. Raportów Pileckiego. Co ważne,
rotmistrz Pilecki omawiany będzie przez uczniów na równi z Mieszkiem I, Bolesławem Chrobrym, królową Jadwigą, Józefem Piłsudskim, Janem Pawłem II, czy bohaterami Szarych Szeregów – „Zośką”, „Alkiem” i „Rudym” – postaciami o doniosłym znaczeniu dla kształtowania polskiej tożsamości – jak napisano w dokumencie MEN.
Fot.Internet
Zgodnie z zapisami, kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu m.in. wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu oraz patriotyzmu.
Podkreślony został szacunek dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia, poprzez dobre relacje w rodzinie i z przyjaciółmi.
Kształcenie w szkole podstawowej będzie trwało 8 lat i będzie podzielone na dwa etapy edukacyjne:
1) I etap edukacyjny obejmujący klasy I–III szkoły podstawowej – edukacja wczesnoszkolna;
2) II etap edukacyjny obejmujący klasy IV–VIII szkoły podstawowej.
Zadaniem polskiej szkoły ma być według zaleceń MEN -
wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej i regionalnej, a także formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób. O czym informuje strona reformaedukacji.men.gov.pl.
Szkoła podstawowa ma przygotowywać uczniów do świadomego i odpowiedzialnego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych. Wyposażać ich w kompetencje potrzebne do
korzystania z różnych cyfrowych zasobów informacyjnych, wyszukiwania i krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami sieci.
Źródło: niezalezna.pl
#podstawa programowa
#MEN
#Witold Pilecki
JW