Via Carpatia to planowana międzynarodowa trasa relacji „północ-południe” łącząca Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji. Droga przebiegać ma przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Ma stanowić szlak transportowy prowadzący wzdłuż granicy wschodniej UE, z Europy Środkowej do Azji, krzyżujący się z korytarzami prowadzącymi z Europy Zachodniej do Rosji i łączący się przez porty Morza Czarnego ze szlakiem TRACECA (Europa – Kaukaz – Azja). Trasa na całej długości ma mieć parametry autostrady bądź drogi ekspresowej.
CZYTAJ WIĘCEJ: Budowa Via Baltica w końcu ruszy. Premier w rok po wyborach: Nie ustaniemy w zmienianiu Polski
Na terenie Polski w skład Via Carpatia wchodzą odcinki dróg: S61, DK8, S19 pomiędzy miastami Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek.
W naszym kraju planowana jest budowa drogi ekspresowej Białystok – Lublin – Rzeszów – Barwinek (na granicy ze Słowacją). Przewidziana jest też budowa odgałęzień w kierunku na Ukrainę i Białoruś, ale także otwarcie na bałtyckie porty Trójmiasta.
W dalszej przyszłości przewidziane jest otwarcie na inne kraje w ramach UE oraz spoza UE: Turcję, Ukrainę, ale również w przyszłości szeroko pojęte partnerstwo wschodnie (Jedwabny Szlak), Bałkany.
– powiedziała premier Beata Szydło.W ostatnich dniach w Parlamencie Europejskim został przyjęty raport Posła Tomasza Poręby dotyczący rozwoju infrastruktury w Europie Środkowo-Wschodniej. Można w Parlamencie działać skutecznie na rzecz Polski, co pokazuje ten raport. Jesteśmy skoncentrowani na realizacji programu, do którego zobowiązaliśmy się w wyborach parlamentarnych
Dodała, że decyzja PE dot. Via Carpatia to wielkie wydarzenie dla Polski.
Tomasz Poreba stwierdził, że przyjęcie raportu przez Parlament Europejski to rzecz historyczna.
– powiedział i dodał, że uzyskał poparcie wszystkich grup politycznych, które wyrażają zaniepokojenie i krytykę Nord Stream 2.Przyjęcie raportu jest jasnym stanowiskiem PE na temat rozwoju infrastruktury w najbliższej przyszłości. Via Carpatia to kluczowa, strategiczna droga z punktu widzenia Europy Środkowo-Wschodniej. Powinna zostać pilnie wpisana do sieci europejskich korytarzy transportowych