Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Polska

Państwowa kroplówka dla mediów. Sprawdź, kto dostał najwięcej

260 mln zł wydało w latach 2010-2014 na reklamę w mediach 12 ministerstw – wynika z raportu Instytutu Jagiellońskiego. Jeszcze więcej przeznaczały na ten cel spółki skarbu państwa.

Autor: maro

260 mln zł wydało w latach 2010-2014 na reklamę w mediach 12 ministerstw – wynika z raportu Instytutu Jagiellońskiego. Jeszcze więcej przeznaczały na ten cel spółki skarbu państwa. Znaczna część tych pieniędzy trafiła do mediów komercyjnych, m.in. do wydającej „Gazetę Wyborczą” spółki Agora, do TVN u i Polsatu, nawet do CNN i arabskiej telewizji Al-Dżazira.

Najwięcej publicznych pieniędzy na reklamy, bo aż 79 mln zł, trafiło do stacji telewizyjnych. Prasa zarobiła ponad 23 mln zł. Rozgłośnie radiowe otrzymały 9,5 mln zł, a media internetowe – 4,4 mln zł. Spośród stacji telewizyjnych najwięcej, bo aż 49 mln zł, zgarnęła publiczna Telewizja Polska. Prywatna grupa TVN zainkasowała od ministerstw 13,8 mln zł, a Polsat – 8,5 mln zł. Publiczne pieniądze trafiały także do zagranicznych telewizji. Należąca do drugiej co do wielkości na świecie korporacji Time Warner amerykańska stacja informacyjna CNN dostała od MSZ 5,6 mln zł. Ministerialne reklamy wyemitowano także w Discovery Polska – za 1,6 mln zł, oraz we francuskim kanale informacyjnym France 24 – za 1,25 mln zł.

Z ogólnej kwoty 23 mln zł, jakie za reklamy trafiły z ministerstw do prasy, najwięcej, bo prawie 5 mln zł, zarobiła Agora, wydająca m.in. „Gazetę Wyborczą”. 3,5 mln zł przypadło spółce Gremi Business Communication – wydawcy „Rzeczpospolitej”.Nieco mniej, bo 3,2 mln zł, zainkasował niemiecko-szwajcarski koncern Ringier Axel Springer, wydający m.in. „Fakt” i „Newsweek”. 2,6 mln zł trafiło do niemieckiej spółki Polskapresse, wydawcy 20 dzienników regionalnych. Pieniądze za reklamy dostała też prawicowa Fratria, wydająca tygodnik „wSieci”, ale tylko 27 tys. zł.

Z rozgłośni radiowych najwięcej za reklamy od ministerstw dostała francuska grupa Lagardère, właściciel m.in. Radia Zet. Należąca do niemieckiego Bauer Media grupa RMF zarobiła 1,9 mln zł. Dopiero trzecie w kolejce po publiczne pieniądzez reklam było Polskie Radio – 1,6 mln zł, a fundacja Lux Veritatis, nadawca radia Maryja i telewizji Trwam, otrzymała na popularyzację programów unijnych ok. 400 tys. zł. Najmniej na ministerialnych reklamach zarobiły media internetowe – tylko 4,4 mln zł.

Kwoty, jakie w sumie ministerstwa przekazały mediom za reklamę, są zapewne wyższe, ponieważ blisko 40 mln zł otrzymały domy mediowe, ale trudno ustalić, do jakich telewizji, gazet czy stacji radiowych trafiły te pieniądze. W mediach reklamowały się także spółki skarbu państwa i to o wiele bardziej intensywnie niż ministerstwa. Poza nielicznymi wyjątkami nie chcą one jednak ujawnić kwot przeznaczonych na ten cel. O tym, że były one duże, świadczy informacja, że tylko w 2013 r. PKO BP na promocję w tygodnikach wydało 22 mln zł.

Cały tekst w dzisiejszej „Gazecie Polskiej Codziennie”

Autor: maro

Źródło: Gazeta Polska Codziennie