"Wiesz Jak Nie Jest" i "Stół Dorosłych" to profile na platformie Facebook, które od 10 kwietnia br. włożyły ponad 400 tysięcy złotych - z czego ponad 230 tys. złotych w przeciągu kilku ostatnich dni, na anty-reklamy prawicowych kandydatów: Karola Nawrockiego i Sławomira Mentzena. Beneficjentem materiałów był Rafał Trzaskowski.
W czwartek dziennikarze wp.pl ujawnili, że za hejterską kampanią stoi "Akcja Demokracja", której prezesem jest Jakub Kocjan, były asystent posłanki Koalicji Obywatelskiej oraz zagorzały sympatyk ugrupowania. Sztab Trzaskowskiego stanowczo odcina się od powiązań z fundacją, a sam prezydent Warszawy twierdzi, że internetowa akcja to "ruska propaganda". Choć politycy nie są wstanie wymazać zdjęć potwierdzających ich relacje z Kocjanem.
W piątek o sprawie znów zrobiło się głośno, tym razem w kontekście Cezarego Tomczyka. Okazało się, że wspierający Trzaskowskiego wiceszef MON kilka tygodni temu zamieścił na swoim profilu w mediach społecznościowych niemal identyczny materiał, jak ten promowany przez jedną z hejterskich stron. Uwagę na to zwrócił profil na X "Refleksje".
"To nie jest kopia. Ktoś miał wersję edytorską - jedną wrzucił Tomczyk, a drugą "Wiesz Jak Nie Jest". Zwrócić uwagę - jest zmienione ulokowanie źródeł nagrań (tego się nie da zrobić po prostu przekopiowując spot i przycinając go do kwadratu). TRZEBA MIEĆ PLIKI EDYTORSKIE. W innych miejscach widać, że "źródło" usunęli"
– alarmował.
Warto podkreślić, że Tomczyk twierdził, że o hejterskich spotach dowiedział się kilka dni temu. Z kolei omawiany spot wrzucił do sieci 28 kwietnia. Zresztą, nie tylko on. Inni politycy Koalicji Obywatelskiej również udostępniali niemal identyczne nagranie, jak hejterska strona, o której istnieniu rzekomo nie wiedzieli. "Wiesz Jak Nie Jest" promowała materiał od 6 do 14 maja.
I teraz najciekawsze - profil "Refleksje", który pierwszy zwrócił na to uwagę... zniknął z X. Po wejściu na jego witrynę wyświetla się komunikat "To konto nie istnieje". - Czy ktoś może mi wytłumaczyć jak to się stało, że skasowano konto, które wykazało podobieństwo i wskazało różnice między spotem KO o Wielkim Bu i Nawrockim z filmem promowanym przez stronę "Wiesz Jak Nie Jest"? - zastanawia się Jakub Kubajek. Nie tylko on, choć niektórzy internauci wysnuli pewne teorie.
Ja wytłumaczę: to ostrzeżenie dla nas wszystkich i zapowiedź energicznych poczynań władzy dla ochrony demokratycznych wyborów… tak jak oni tę ochronę (a także demokrację) rozumieją…🤔
— 🇵🇱Bielszym🔻 (@BielszymX) May 16, 2025
Zachowały się jednak zrzuty ekranu wpisów profilu "Refleksje".
— bad blue boy (@BadBlueBoy_) May 16, 2025