Przeprowadzone badania EIT stwierdziły, że Covid-19 przyczynił się do zmian nawyków żywieniowych wśród europejskich konsumentów. Badania przeprowadzone wśród 5000 konsumentów z 10 krajów europejskich ukazują zmiany w nawykach żywieniowych oraz zakupach spożywczych spowodowanych pandemią.
Ankieta przeprowadzona wśród 5000 konsumentów wykazała, iż lockdown przyczynił się do zmian w odżywianiu, robieniu zakupów oraz przygotowywaniu posiłków. Badania zostały przeprowadzone przez konsorcjum uczelni w Europie, z duńskim Aarhus University na czele. Wśród badanych znaleźli się konsumenci z dziesięciu krajów, w tym z Polski, Hiszpanii, Szwecji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch, Francji, Grecji, Finlandii oraz Rumunii.
Nowe sprawozdanie ukazało się po opublikowaniu przez Komisję Europejską strategii „Farm to Fork”, która ma na celu przyczynić się ku zdrowszej i bardziej zrównoważonej diety, a jednocześnie zapewnić wystarczającą ilość żywności w przystępnej cenie. W wyniku pandemii przemysł spożywczy ma potencjał na wzmocnienie relacji z konsumentem zwłaszcza w zakresie zdrowia i zrównoważonego rozwoju.
Polscy konsumenci coraz więcej czasu spędzają w kuchni
Z raportu wynika, iż połowa (50%) konsumentów dokonuje selekcji produktów bardziej ostrożnie lub kupuje hurtowo (56%).
Ponad połowa konsumentów (53%) stwierdziła, że podczas COVID-19 borykała się z problemami finansowymi, co przyczyniło się do kupowania tańszych artykułów spożywczych (wzrost o 28%).
Podobnie jak w całej Europie, polscy konsumenci na nowo odkryli pasję do gotowania. Czterech z dziesięciu (40%) ankietowanych stwierdziło, że spędza znacznie więcej czasu na eksperymentowaniu w kuchni. Tyle samo (41%) przyznało, że kupuje mniej gotowych posiłków – był to drugi co do wielkości spadek wśród badanych krajów.
Zmiany w nawykach żywieniowych wśród europejskich konsumentów
Podczas pandemii COVID-19 konsumenci w całej Europie napotkali trudności finansowe. Trzecia część respondentów (34%) straciła dochody częściowo lub całościowo, a ponad połowa (55%) stwierdziła, że sytuacja finansowa była trudna zwłaszcza pod koniec miesiąca.
Pomimo to, europejscy konsumenci stwierdzili, że kupują znacznie więcej żywności, ponieważ lockdown spowodował, iż coraz częściej spędzali czas w domu.
Spora zmiana zaszła w sposobie robienia zakupów – prawie połowa konsumentów kupuje online (45%) bądź hurtowo - (47%) oraz zawczasu planuje zakupy spożywcze (45%).
Poza tym europejscy konsumenci spędzają więcej czasu w kuchni – ponad jedna trzecia (36%) twierdzi, że robi to z przyjemnością. Ważnym elementem stały się wspólne posiłki, jako że (29%) częściej zasiada do wspólnego stołu.
Trwałe zmiany w nawykach po pandemii Covid-19
Jedna trzecia badanych (27%), stwierdziła, iż po zwalczeniu pandemii zamierza poświęcać więcej czasu na gotowanie w domu, 30% zaś twierdzi, iż nadal będą spożywali bardziej urozmaicone posiłki.
Co więcej, przystępne ceny pozostaną priorytetem dla wielu, 32% ankietowanych twierdzi, iż żywność powinna być tania oraz zdrowa. Natomiast połowa badanych (49%) stwierdziła, iż zaczęli bardziej dbać o własne zdrowie wskutek pandemii.
Konsumenci europejscy wymienili szereg innych trendów, które mogą mieć pozytywny wpływ na nasze środowisko. Ponad jedna trzecia badanych (35%) stwierdziła, że podczas pandemii COVID-19 kupowała produkty lokalne. Z badań wynika, iż trend zakupów lokalnych będzie się utrzymywał, prawie dziewięć z dziesięciu osób (87%) twierdzi, iż w przyszłości planują wspierać lokalnych handlowców.