Polacy z roku na rok coraz chętniej sięgają po soczyste i zdrowe borówki, co przyczynia się do tego, że Polska zajmuje teraz pierwsze miejsce w światowym rankingu konsumpcji tego owocu - wynika z komunikatu International Blueberry Organization. Borówki stają się symbolem zdrowego stylu życia i cieszą się mianem superowoców.
W 2022 roku konsumpcja borówki w Polsce osiągnęła imponujący poziom wynoszący 1,83 kg na osobę, co jest wynikiem wyższym niż w samej ojczyźnie borówki, czyli w Stanach Zjednoczonych, gdzie konsumpcja wyniosła 1,78 kg na osobę.
Znaczący wzrost konsumpcji borówki w Polsce jest rozpatrywany jako jeden z największych sukcesów w branży owoców jagodowych na świecie. Lider International Blueberry Organization, Cort Brazelton, podkreśla, że Polska osiągnęła niesamowity sukces w wypracowaniu takiego poziomu konsumpcji, który powinien być wzorem dla innych krajów. Polski model, który uwzględnia równowagę między eksportem a rynkiem krajowym oraz produkcją przetworów, zyskuje uznanie na świecie.
W przyszłym roku światowa produkcja borówki osiągnie poziom 2 mln ton. USA i Kanada nadal pozostają ważnym regionem, ale odpowiadają już za mniej niż 50 proc. światowego spożycia borówki. Bardzo szybko rosną Europa i Azja. Uważamy, że inne kraje powinny zwrócić uwagę na to, co osiągnęła Polska i brać z tego przykład.
Borówka staje się ulubionym superowocem świata i równolegle, w Polsce, dynamicznie rośnie jej produkcja. Od 2022 roku Polska jest największym producentem deserowej borówki w Europie.
Nawet zagraniczni konsumenci doceniają jakość polskich borówek. Profesor David Hughes z Wielkiej Brytanii podkreślił, że w Polsce uprawia się doskonałe borówki, które cieszą się popularnością na rynku europejskim.
Polska jest obecnie szóstym producentem borówki na świecie. W ciągu ostatnich trzech lat produkcja wzrosła o ponad 60%, a w 2023 roku zanotowano najwyższy na świecie procentowy wzrost produkcji - aż o 25%.
Znaczący wzrost produkcji i konsumpcji borówki w Polsce opiera się na wielu czynnikach.
Poniżej TOP 5 atutów polskiej branży borówkowej:
Budowanie wewnętrznego popytu na borówki jest fundamentem rozwoju branży i wzrastających możliwości eksportowych. Polska branża jagodowa, w promocji owoców jagodowych, postawiła na budowanie nawyku regularnej konsumpcji, podkreślając znaczenie zdrowego stylu życia. Kampanie reklamowe skupiają się na idei "jedz lokalnie" oraz "jedz zdrowo, codziennie".
Warto podkreślić, że borówka jest również postrzegana jako wizytówka polskiego rolnictwa. Badania wykazały, że już 7% Polaków uważa borówkę za symbol polskiego rolnictwa.