Jak wyjaśniają naukowcy z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, w Polsce jednym z najczęstszych nowotworów jest rak płuca i - niestety - aż 75 proc. przypadków zdiagnozowanych jest w zaawansowanym stadium. Mimo nowoczesnych terapii, nawroty choroby nie należą do rzadkości. Aplikacja HORUS opracowana na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym pomaga wykrywać wznowy po zakończeniu leczenia raka płuc. Program udostępnia analizowane na bieżąco cotygodniowe ankiety i w razie potrzeby pomaga szybko wdrożyć niezbędne działania.
Opublikowane w 2007 roku europejskie badania pokazały, że dzięki aplikacjom monitorującym zdrowie po zakończeniu terapii raka płuc pacjenci uzyskują znacznie lepsze wyniki.
Chorym leczonym w Poradni Onkologicznej Kliniki Onkologii i Radioterapii UCK w Gdańsku z powodu raka płuca pomaga teraz aplikacja HORUS, opracowana przez lek. Ewę Pawłowską z Katedry i Kliniki Onkologii i Radioterapii GUMed.
W ostatnich latach wykazano skuteczność monitorowania chorych zdalnie, z użyciem elektronicznych systemów monitorowania chorych (ESMCh), analizujących w czasie rzeczywistym objawy zgłaszane przez pacjenta poprzez stronę internetową i/lub aplikację na smartfonie. W badaniach klinicznych analiza zgłaszanych co tydzień przez pacjentów w ESMCh objawów pozwoliła na rozpoznanie wznowy raka średnio 5 tygodni wcześniej niż standardowe wizyty lekarskie, umożliwiając wdrożenie leczenia onkologicznego większemu odsetkowi pacjentów. Ponadto stosowanie aplikacji wydłużyło czas całkowitego przeżycia chorych w stosunku do osób poddawanych standardowej kontroli. Dostęp do ESMCh oraz świadomość podlegania pod ciągłą opiekę poprawiały jakość życia oraz zmniejszały stres związany z oczekiwaniem na wynik kontrolnych tomografii
Korzystający z aplikacji pacjenci mają dostęp do cotygodniowych ankiet, w których mogą zgłaszać niepokojące objawy.
Wyniki analizowane są przez specjalny algorytm, który w razie potrzeby alarmuje lekarza.
Co tydzień (od poniedziałku do niedzieli) na koncie pacjenta będzie udostępniony nowy formularz z identycznym zestawem 13 pytań, dotyczących samopoczucia. Aby zapisać i przesłać dane formularza do wglądu pracowników Kliniki, konieczne będzie udzielenie odpowiedzi na pierwsze sześć pytań. Wszystkie informacje zgłaszane przez pacjentów co tydzień w aplikacji są analizowane natychmiast po wypełnieniu formularza. W przypadku wystąpienia niepokojących objawów pracownik Kliniki kontaktuje się z chorym telefonicznie w przeciągu 72 godzin i informuje o dalszym postępowaniu.
Naukowcy GUMed podkreślają, że korzystanie z aplikacji nie zmienia procedur w czasie typowych wizyt u lekarza, ani nie wiąże się z żadnym dodatkowym ryzykiem związanym z niektórymi typowymi badaniami.
Projekt został sfinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu „Inkubator Innowacyjności 4.0", uzyskując dofinansowanie w wysokości 100 000 zł.
Aplikację można bezpłatnie pobrać w sklepach internetowych Google Play oraz AppStore.