- Polscy ortopedzi realizują program badawczy, który wykorzystuje wirtualną rzeczywistość w rehabilitacji pacjentów ze schorzeniami neurologicznymi.
- Gogle VR służą do przeniesienia pacjentów do wirtualnego świata, w którym mogą wykonywać codzienne czynności.
- Wirtualna rzeczywistość pozwala pacjentom oderwać się od szpitalnej rzeczywistości i zwiększa ich motywację do ćwiczeń.
- Z obserwacji lekarzy wynika, że wirtualna rzeczywistość zdecydowanie przyśpiesza rehabilitację, przy czym nie zastępuje tradycyjnej.
- Pierwsze wyniki badań mają zostać opublikowane na początku przyszłego roku.
Program badawczy, który wykorzystuje wirtualną rzeczywistość, jest dedykowany pacjentom z zaburzeniami neurologicznymi, po udarach, z uszkodzeniem rdzenia kręgowego czy z nadmiernym napięciem mięśni.
Gogle VR (do wirtualnej rzeczywistości) służą do przeniesienia pacjentów np. na łąkę, do parku, w kosmos lub do wirtualnego domu, przez co mogą ćwiczyć wykonywanie codziennych czynności. W ten sposób powtarzają ruchy, na przykład wkładania książek na półkę, otwarcia lodówki, uruchomienia pralki, układania ubrań w szafie, zmywania naczyń, zbierania kwiatów.
– wyjaśnia profesor Blicharski, który pełni funkcję kierownika Kliniki Ortopedii i Rehabilitacji SPSK4 w Lublinie.
Wirtualna rehabilitacja
Ekspert zwraca uwagę, że korzystanie z wirtualnej rzeczywistości pozwala pacjentom odciąć się od szpitalnej rzeczywistości, co wpływa pozytywnie na urozmaicenie standardowej rehabilitacji. Dodaje, że młodzi pacjenci szczególnie chętnie korzystają z tej formy terapii, co zwiększa ich motywację do ćwiczeń.
Wirtualna rzeczywistość nie zastępuje tradycyjnej rehabilitacji, lecz stanowi uzupełnienie, przyspieszając proces zdrowienia. Wskazuje również, że pacjenci, korzystając z gogli VR, mają możliwość samodzielnych ćwiczeń, co może być trudne w przypadku ciągłej obecności fizjoterapeuty.
Podsumowanie:
Badania nad skutecznością tej procedury terapeutycznej są prowadzone od czerwca 2023, a pierwsze wyniki są oczekiwane na początku przyszłego roku. Program badawczy został wprowadzony we współpracy z startupem BioMinds Healthcare. Profesor Blicharski podkreśla, że widoczne są pozytywne efekty w postaci zwiększonej motywacji pacjentów do rehabilitacji, co może przyczynić się do dalszego rozwoju tej innowacyjnej formy terapii.