Raport firmy CBRE ujawnia, że 53 proc. Polaków jeszcze nie dokonało jeszcze zakupu żadnego prezentu świątecznego. Według danych opublikowanych przez tę firmę, 59 proc. ankietowanych planuje nabyć prezenty na 2-3 tygodnie przed samymi Świętami.
Badanie CBRE wykazuje, że 9 na 10 Polaków zajmuje się przygotowywaniem niespodzianek pod choinkę dla swoich bliskich. Spośród badanych, 53 proc. jeszcze nie zaczęło zakupów prezentów, 31 proc. posiada część upominków, a 4 proc. już skompletowało całą listę zakupów świątecznych.
Zgodnie z raportem, 1 proc. ankietowanych nie zamierza kupować prezentów, a zamiast tego planuje wykonać je samodzielnie. Warto zauważyć, że wśród osób przeprowadzających własnoręczne prezenty znajdują się głównie respondenci w wieku 25-34 lat.
Raport CBRE podkreśla, że w przedświątecznym gorączkowym poszukiwaniu idealnych upominków kobietom zdecydowanie przeważają nad mężczyznami. 35 proc. kobiet zadeklarowało, że już część prezentów jest gotowa, podczas gdy tylko 27 proc. mężczyzn może powiedzieć to samo. Osoby w wieku 25-34 lat są również liderami w rozpoczęciu zakupów, z 40 proc. z nich, które już przystąpiły do kompletowania prezentów.
Co ciekawe, 59 proc. respondentów planuje zakupy świąteczne na 2-3 tygodnie przed Świętami, a 17 proc. zamierza zrobić to tydzień wcześniej. Zaledwie 3 proc. badanych kupuje prezenty na dwa lub trzy dni przed świętami, a 6 proc. decyduje się na zakupy "zupełnie na ostatnią chwilę".
Różnice w podejściu do zakupów świątecznych można zauważyć również w zależności od miejsca zamieszkania. Mieszkańcy dużych miast (11 proc.) oraz emeryci i renciści (8 proc.) częściej decydują się na zakupy w ostatnim momencie.
Badacze z firmy CBRE wskazali również na negatywne aspekty związane z zakupami świątecznymi, takie jak wysokie ceny (49 proc.), tłumy w sklepach (21 proc.), zbyt duży wybór prezentów (12 proc.), zamknięte sklepy w niedzielę (8 proc.) oraz braki w asortymencie (6 proc.).
Polacy są przygotowani na Święta, ale większość z nich jeszcze nie kupiła wszystkich prezentów. Kobiety i osoby młode są bardziej zorganizowane i zaczynają zakupy wcześniej. Polacy najczęściej wybierają zakupy prezentów na 2-3 tygodnie przed Świętami. Największym problemem w zakupach świątecznych są wysokie ceny.
Przeprowadzone badanie miało charakter ogólnopolski i zostało przeprowadzone na panelu Ariadna metodą CAWI. Objęło ono 1048 respondentów w dniach od 24 do 27 listopada 2023 roku.