Wartość sektora kosmetyków ekologicznych, organicznych i bio spada, wynosząc obecnie 224 miliony złotych, co oznacza spadek o 9 procent w porównaniu z poprzednim rokiem - donosi badanie firmy GfK. Jednocześnie cały rynek kosmetyków rośnie, z największym powodzeniem cieszą się marki własne i produkty oferowane w promocji.
W raporcie Consumer Panel Services GfK zwraca się uwagę, że długoletni trend wzrostu na rynku kosmetyków ekologicznych, organicznych i bio uległ przerwaniu. W okresie od lipca 2022 roku do czerwca 2023 roku wartość tego rynku zmalała o 9 procent w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, obecnie wynosi 224 miliony złotych.
Wartość całego rynku kosmetyków rośnie natomiast z ogromnym tempem. W analizowanym okresie przekroczyła ona 9,2 miliarda złotych, co oznacza wzrost o 8 procent w stosunku do roku poprzedniego. Dane firmy Consumer Panel Services GfK pokazują, że największy wzrost odnotowano w kategoriach kosmetyków marek własnych (+22 procent) oraz tych dostępnych w promocji (+14 procent).
Aktualnie promocje oraz produkty marek własnych zdobywają przewagę. Produkty te wyróżniają się korzystnym stosunkiem jakości do ceny, co buduje zaufanie wśród konsumentów. Marek własnych Polacy wydają najwięcej na kosmetyki do twarzy, gdzie odnotowano wzrost o 30 procent w stosunku do roku poprzedniego. Wydatki na produkty do higieny osobistej zwiększyły się o 23 procent, podczas gdy kosmetyki do makijażu odnotowały spadek o 1 procent.
Ponad 5 miliardów złotych z całkowitej wartości rynku kosmetyków pochodzi z sprzedaży w drogeriach. Dyskonty, z obrotem wynoszącym 1,87 miliarda złotych, zajmują drugie miejsce i zyskują na znaczeniu w ostatnich latach. Supermarkety zamykają podium pod względem udziału w rynku.
Podsumowanie:
Konsumenci coraz częściej wybierają produkty o dobrej relacji ceny do jakości. Marki własne i produkty w promocji są coraz bardziej popularne.
Dane Consumer Panel Services GfK pochodzą z okresu od lipca 2022 roku do czerwca 2023 roku i są porównywane z analogicznym okresem rok wcześniej.