E-skierowanie na leczenie uzdrowiskowe jest automatycznie przesyłane do odpowiedniego oddziału NFZ już w momencie wystawienia. Pacjent nie musi więc pilnować terminów i przynosić papierowego wydruku skierowania do oddziału. Dzięki automatycznemu zapisowi załatwienie formalności staje się szybsze i bardziej efektywne.
– tłumaczy prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Filip Nowak.
Po zarejestrowaniu w systemie skierowanie jest rozpatrywane przez lekarza specjalistę w dziedzinie balneoklimatologii i medycyny fizykalnej, zatrudnionego w NFZ. Lekarz ma 30 dni na zakwalifikowanie pacjenta na leczenie lub odrzucenie skierowania ze względów medycznych, licząc od daty rejestracji skierowania w systemie. Jeśli skierowanie zostanie zatwierdzone, informacja o numerze skierowania, sposobie rozpatrzenia i przewidywanym okresie oczekiwania zostanie przekazana do systemu. Jeśli skierowanie jest niekompletne, lekarz poprosi o uzupełnienie. Powiadomienie o przyznaniu miejsca i terminie turnusu zostanie przesłane do pacjenta za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta oraz w formie dokumentu papierowego wysłanego pocztą.
Wprowadzenie elektronicznych skierowań nie wyklucza możliwości korzystania z papierowej formy skierowania przez lekarza. Może to mieć miejsce, gdy skierowanie dotyczy leczenia uzdrowiskowego za granicą lub gdy lekarz nie ma dostępu do internetu i systemu e-Zdrowie.
E-skierowanie na leczenie uzdrowiskowe to dokument, do którego pacjent ma dostęp w każdej chwili poprzez Internetowe Konto Pacjenta (IKP) i aplikację mojeIKP. Zależnie od etapu procedowania e-skierowania, pacjent może znaleźć tam wszystkie niezbędne informacje, takie jak orientacyjny czas oczekiwania, miejsce w kolejce, termin i miejsce leczenia, nazwa uzdrowiska i adres. W IKP można również sprawdzić historię poprzednich e-skierowań, a rodzicom umożliwiono śledzenie historii leczenia dzieci.