Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Lifestyle

Geny odpowiedzialne za uczenie się mają 650 mln lat!

Według doniesień naukowców opublikowanych w czasopiśmie „Nature Communications”, geny odpowiedzialne za złożone zachowania, takie jak uczenie się, pojawiły się około 650 milionów lat temu. Badania przeprowadzone przez zespoły z uniwersytetów w Leicester (W. Brytania) i Fryburgu (Szwajcaria) wskazują na to, że geny regulujące neuroprzekaźniki, takie jak serotonina, dopamina i adrenalina, odgrywają kluczową rolę w procesach związanych z uczeniem się, przypominaniem sobie, snem i odżywianiem się.

Autor: MaŁu

Od dawna wiemy, że serotonina, dopamina i adrenalina działają jako neuroprzekaźniki w układzie nerwowym, odgrywając dużą rolę w złożonych zachowaniach i funkcjach, takich jak uczenie się i pamięć, a także w takich procesach jak sen i odżywianie się.

– opisuje kierownik zespołu, Roberto Feuda.

Znacznie mniej było wiadomo o pochodzeniu genów regulujących te neuroprzekaźniki. Dlatego zespół naukowców wykorzystał metody obliczeniowe, aby poznać historię ewolucji tych genów.

Okazało się, że większość genów odpowiedzialnych za wytwarzanie i regulację działania neuroprzekaźników pojawiła się u zwierząt dwubocznie symetrycznych, które wyewoluowały już w prekambrze, a ich ekspansja nastąpiła w epoce kambru około 540-510 milionów lat temu. To właśnie w tym okresie miała miejsce tzw. eksplozja kambryjska, kiedy to pojawiło się wiele różnych typów zwierząt, które istnieją do dzisiaj.

Badacze przypuszczają, że geny związane z neuroprzekaźnikami odgrywały ważną rolę w szybkim zróżnicowaniu się gatunków zwierząt w trakcie eksplozji kambryjskiej. To odkrycie może pomóc w lepszym zrozumieniu procesów ewolucyjnych oraz kluczowych mechanizmów regulujących funkcjonowanie układu nerwowego u zwierząt.

Wnioski z tych badań są ważne dla rozwijania naszej wiedzy na temat ewolucji życia na Ziemi oraz mogą przyczynić się do lepszego poznania mechanizmów zachowania i funkcjonowania organizmów. Wiedza na temat genów związanych z uczeniem się i innymi złożonymi zachowaniami może znacząco wpłynąć na rozwój medycyny i leczenia, w tym terapii związanych z układem nerwowym.

Autor: MaŁu

Źródło: Niezalezna.pl, nature.com, PAP