Z najnowszej analizy dotyczącej wartości pracowników Pokolenia Z wynika kilka zaskakujących trendów, które zaobserwować można na rynku pracy. Według raportu ADP „People at Work 2023: A Global Workforce View”, wynagrodzenie okazuje się być najmniej istotnym aspektem dla tej grupy (57,88%). Co ciekawe, mimo tego, reprezentanci Pokolenia Z są najbardziej optymistycznie nastawieni do swoich miejsc pracy, gdzie aż 74,10% pozytywnie ocenia perspektywy na najbliższe pięć lat. Zatem kim naprawdę są członkowie Pokolenia Z, i ile prawdy jest w narosłych wokół nich stereotypach na rynku pracy?
Od czasu swojego debiutu na rynku pracy, przedstawiciele Pokolenia Z byli obiektem niepochlebnych opinii. Zyskali nawet przydomek„skoczków” – sugerujący, że są pracownikami nieustannie zmieniającymi miejsce zatrudnienia. Najnowsze badania rzucają jednak na tę grupę pracowników nieco inne światło.
Co ciekawe aż 90,03% z nich deklaruje zadowolenie ze swojej obecnej pracy. Co więcej, wyniki raportu ADP ukazują, że niezadowolenie wśród Pokolenia Z wynika głównie z sytuacji, gdzie zakres obowiązków rośnie bez adekwatnego wzrostu wynagrodzenia (41,94%), braku możliwości rozwoju (32,26%) oraz braku wsparcia ze strony menedżerów (16,13%).
Kolejny stereotyp dotyczący braku zaangażowania i dążenia do osiągnięcia równowagi między pracą a życiem prywatnym także został poddany w wątpliwość. Badania wykazały, że to właśnie dla tej grupy pracowników, bardziej niż dla innych grup wiekowych, priorytetem jest awans (15,43%), poszerzanie kompetencji (32,80%), oraz uczestnictwo w szkoleniach i programach rozwoju (26,05%). Kluczową rolę odgrywa również satysfakcja z codziennej pracy (43,73%), rozwój kariery (34,73%) oraz elastyczne godziny pracy (32,80%).
Rynek pracy zadrżał w posadach, gdy wstąpiło na niego najmłodsze pokolenie. A to wszystko dlatego, że młodzi odważyli się zmieniać zastany porządek. Zamiast nieograniczonych nadgodzin – często nieuzasadnionych – wybrali work-life balance i stanowcze rozgraniczenie życia prywatnego od zawodowego. Rynek jednak dość szybko zauważył, że przypięta etykieta ma niewiele wspólnego z rzeczywistością i dzięki umiejętnemu zarządzaniu oczekiwaniami i potencjałem pracowników, możliwe jest tworzenie efektywnych zespół skoncentrowanych na osiąganiu celów zawodowych i rozwoju swoich kompetencji.
Młodzi pracownicy odważyli się zmienić tradycyjny sposób funkcjonowania, wybierając równowagę między pracą a życiem prywatnym, zamiast nadmiernych nadgodzin. Jednakże szybko okazało się, że narzucone im etykiety mają niewiele wspólnego z rzeczywistością.
Dzięki umiejętnemu zarządzaniu oczekiwaniami i potencjałem pracowników, możliwe jest efektywne budowanie zespołów, skoncentrowanych na osiąganiu celów zawodowych i rozwijaniu kompetencji.
Niezależnie od tego, czy zarzuty o brak zaangażowania są uzasadnione, 63,34% młodych pracowników uważa, że ich pensja jest sprawiedliwa w stosunku do posiadanych umiejętności, a 60,13% jest zadowolonych z zakresu obowiązków. Co ciekawe, choć 13,83% pracowników z tego pokolenia odczuwa codzienny stres związany z pracą, to stres ten nie skłania ich do rezygnacji z obecnego zatrudnienia czy emigracji. Zamiast tego, 48,87% z nich rozważa przeprowadzkę, co może oznaczać jedynie zmianę modelu współpracy z obecnym pracodawcą.
Pracodawcy stanęli przed nie lada wyzwaniem pogodzenia interesów kilku generacji aktywnych na rynku pracy, przy jednoczesnym poszanowaniu różnic międzypokoleniowych. Kwestię nadgodzin, która dla starszych pracowników jest dość naturalna, dla najmłodszych jest kompletnie niedopuszczalna. Pracodawcy powinni więc skupić się na wypracowywaniu jasnych regulaminów i zasad pracy, które będą akceptowalne dla wszystkich zatrudnionych.
Pokolenie Z na rynku pracy, wbrew utartym stereotypom na swój temat nie tylko wymyka się tym schematom, ale także stawia na wartości takie jak równowaga między pracą a życiem prywatnym, rozwój zawodowy i elastyczność czasu pracy. To sygnał dla pracodawców, że aby przyciągnąć i zatrzymać pracowników z Pokolenia Z, warto skoncentrować się na budowaniu atmosfery pracy sprzyjającej rozwojowi i zaspokajającej ich aspiracje zawodowe.
Z przytaczanego raportu dotyczącego trendów na rynku pracy wynika, że pracownicy z Pokolenia Z są bardziej skłonni do zmiany miejsca pracy niż pracownicy z innych grup wiekowych. Co drugi młody pracownik rozważa przeprowadzkę np. zagranicę.