Co to znaczy być dziadkiem i babcią we współczesnym społeczeństwie? Role dziadków się zmieniają, bo też polskie rodziny żyją inaczej niż kiedyś – w coraz większym rozproszeniu, coraz szybciej, dynamiczniej. Żyjemy coraz dłużej i coraz później zostajemy rodzicami, a co za tym idzie, dziadkami. Zmienia się tym samym obraz seniora. Statystyki pokazują, że obecnie mamy seniorów co najmniej po siedemdziesiątce, często nadal aktywnych, świetnie wyglądających, spotykających się z przyjaciółmi i spełniających swoje marzenia – po prostu żyjących pełnią życia.
Seniorzy często nie mieszkają w tych samych miastach, co ich wnuczęta, a nawet jeśli, to bywają zbyt zajęci, by np. opiekować się dzień w dzień wnukami. Niektórzy są długo aktywni zawodowo, inni chcą po prostu mieć święty spokój, zadbać o siebie, odpocząć albo zwyczajnie robić to, na co wcześniej nie mieli czasu – spotykać się ze znajomymi, podróżować, itp. Popularnymi miejscami odwiedzin stają się kluby seniora, jak grzyby po deszczu wyrastają coraz to nowe klubokawiarnie dedykowane właśnie rozrywce dla starszych członków społeczności.
Nasz współczesny lifestyle sprawia, że pojęcia babci i dziadka nabierają nowych znaczeń. Sami seniorzy coraz częściej odrzucają to, co wiąże się przystosowaniem do stereotypowych założeń. Babcia nie kojarzy się już tylko z kiwającą się w wiklinowym fotelu staruszką, która bierze wnuka na kolana i śpiewa mu kołysanki, a dziadek nie zawsze jest uśmiechniętym panem w kapeluszu, rozdającym cukierki. Współcześni seniorzy bywają całkiem inni! Popatrzmy choćby na tzw. graninfluencerów. W internecie stają się oni coraz bardziej popularni, a za tymi najbardziej znanymi, idą kolejni, ośmieleni ich sukcesem.
- stwierdza Marta Kobińska z firmy Bravecare, specjalizującej się w branży opieki senioralnej.
Przykładem takiej granfluencerki jest Beata Borucka, znana w social mediach jako Mądra Babcia. Jej kanały zrzeszają w świecie wirtualnym ponad 400 tysięcy kobiet, a założona przez nią telewizja internetowa przyciąga przed ekrany średnio 1,5 mln widzów.
Dzisiejsze pokolenie 50 czy 60-latków to osoby oswojone ze światem cyfrowym, bo kiedy komputery i digitalizacja wchodziła do naszego życia mieliśmy lat 30 czy 40, byliśmy czynni zawodowo i aktywni społecznie. Ponadto w starszym wieku, kiedy przechodzimy na emerytury, a dzieci mają własne gniazda, naszym fantastycznym zasobem jest czas i ciekawość świata.
- mówi Beata „Mądra Babcia” Borucka.
Seniorzy przekonują, że też chcą iść z duchem czasu, a jeśli zależy im na dotarciu do młodszego pokolenia, muszą szukać z nim kontaktu tam, gdzie są młodzi ludzie – w świecie wirtualnym i mediach społecznościowych.
O współczesnych seniorach powstają opracowania naukowe, filmy i reportaże, np.: „Granfluencerzy: kiedy babcia zarabia na Instagramie” oraz „DANCE ON! Przesuwanie granic” o możliwościach
i ograniczeniach naszego ciała z powodu na wieku.
Te materiały pokazują przykłady korzystania z życia i świata techniki, prezentując seniorów, którzy debiutują np. w modelingu czy grywają w reklamach. Życie trwa dłużej, więc i dłużej trwa nasza tzw. starość.
- mówi Marta Kobińska z Bravecare.