Polski lotnik w czasie II wojny światowej miał niezwykłą determinację oraz wolę do walki ze złem - powiedział prezes IPN dr Karol Nawrocki podczas premierowego pokazu gry "Lotnicy – wojna w przestworzach". Jej bohaterami są autentyczne postaci: Jadwiga Piłsudska, Jan Zumbach i Stanisław Skalski.
We wtorek w Aeroklubie Warszawskim na lotnisku Warszawa-Babice odbył się prapremierowy pokaz przygotowanej przez IPN gry edukacyjnej pt. "Lotnicy – wojna w przestworzach" o polskich lotnikach w czasie II wojny światowej.
Podczas wydarzenia prezes IPN dr Karol Nawrocki powiedział, że "myślę sobie, ile determinacji i woli walki ze złem musiał mieć polskich lotnik, żołnierz polskich sił powietrznych, który bronił Polski w 1939 roku w obliczu dwóch systemów totalitarnych – niemieckiego narodowego socjalizmu i sowieckiego komunizmu – że po przegranej wojnie obronnej przez Węgry, Rumunię, Jugosławię dostawał się do Francji, która padła także pod naporem Niemców, a potem zjawił się w Wielkiej Brytanii po to, aby rozpocząć bitwę o Anglię z tym samym złem".
Prezes IPN zwrócił również uwagę, że polski lotnik "bił się na wszystkich szerokościach geograficznych, niszcząc 999 maszyn wroga na całym świecie". "Ten wynik wielkiej woli do walki z systemem zła oraz wielkiej determinacji zobaczycie państwo w wyjątkowym projekcie gamingowym Biura Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej, w którym obok asów lotnictwa, takich jak Stanisław Skalski i Jan Zumbach, znajdują się również niezwykle dzielne polskie kobiety z Pomocniczej Służby Powietrznej, takie jak Anna Leska czy Jadwiga Piłsudska" - powiedział. Zaznaczył również, że gra jest także okazją do zapoznania się z maszynami latającymi.
Nawrocki podkreślił, że dla kierowanego przez niego instytutu historia jest najważniejsza. "Uczymy prawdy o polskiej historii, przypominamy polskich bohaterów. Instytut Pamięci Narodowej jest wszędzie tam, gdzie jest szansa do opowieści o historycznej prawdzie" – podsumował.
- "Lotnicy – wojna w przestworzach" to już kolejny - po "Grze szyfrów" - autorski projekt IPN, który ma wysoki walor edukacyjny
– przypomniała dyrektor Biura Nowych Technologii IPN Magdalena Hajduk. Jak wyjaśniła, ten walor podnoszą zaimplementowane w grze dzienniki. "Są one pewnego rodzaju kompendium wiedzy historycznej na temat II wojny światowej" - wyjaśniła.
Dyrektorka Biura Nowych Technologii poinformowała, na wtorkowy pokaz przedpremierowy zaproszono niemalże dwa tysiące uczniów, aby zapoznali się z tym projektem. "Chcemy otrzymać od nich informację zwrotną na temat mechanik użytych w tej grze. Ich opinie mają szanse być jeszcze wprowadzone przed zakończeniem prac" - powiedziała.
- Poprzez przygotowanie tego typu immersyjnych projektów chcemy przekazać młodzieży prawdziwe historie, chcemy zainspirować ich prawdziwymi bohaterami. Ci młodzi ludzie będą niebawem decydować o losie naszego kraju. Wierzymy, że te decyzje będą podejmować z miłością do Polski
- podkreśliła Magdalena Hajduk.
W Aeroklubie Warszawskim prezes #IPN dr @NawrockiKn i dyrektor Biura Nowych Technologii IPN Magdalena Hajduk zaprezentowali najnowszy projekt gamingowy Instytutu pt. „Lotnicy – wojna w przestworzach". Podczas wydarzenia obecni byli także zastępcy prezesa Instytutu dr hab. Karol… pic.twitter.com/CVd0kFWUhH
— Instytut Pamięci Narodowej (@ipngovpl) December 12, 2023
Gra została podzielona na 6 misji, w których bohaterami są autentyczne postaci: Jan Zumbach, Stanisław Skalski, Anna Leska, Jadwiga Piłsudska, Leszek Owsiany, Lucjan Kretowicz, Witold Korwin-Łopuszański, Władysław Schöffer, Włodzimierz Bernhardt, Stefan Bohanes, Jan Lück i Grzegorz Denisienko.
Poszczególne misje oraz cała gra poprzedzone zostały filmami animowanymi opartymi na ilustracjach rysownika i twórcy komiksów Marka Oleksickiego. Muzyka, która stanowi tło gry to cykl kompozycji Przemysława Treszczotki inspirowanych utworami Karola Szymanowskiego i Mieczysława Karłowicza.
Gra w wersji PC dostępna jest w 12 wersjach językowych, w tym w polskim i amerykańskim języku migowym. Będzie dostępna bezpłatnie na platformie STEAM od 24 stycznia.
Biuro Nowych Technologii IPN przygotowało również scenariusze lekcji zgodne z podstawą programową, a także quiz edukacyjny weryfikujący wiedzę zdobytą podczas gry.