Polacy najczęściej kupują przez internet kosmetyki i perfumy, odzież oraz artykuły wyposażenia domu; czynnikiem decydującym o wyborze miejsca zakupu w internecie jest przede wszystkim cena.
Według badania, wśród osób wykorzystujących internet do zakupów, 60 proc. korzysta z tego kanału przynajmniej raz na 2-3 tygodnie w przypadku produktów i przynajmniej raz w miesiącu w przypadku usług; wynika z badania agencji Inquiry.
Wśród usług na pierwszych miejscach znajdują się rezerwacje noclegów, zakup biletów kolejowych i subskrypcje płatnych serwisów streamingowych.
W porównaniu z analogicznym badaniem przeprowadzonym w 2019 r., w wyniku ograniczeń związanych z pandemią wiele usług, w tym bilety kolejowe, rezerwacje noclegów, bilety na koncerty oraz bilety lotnicze kupowane były przez zdecydowanie mniejszą grupę osób.
- podkreśla firma.
Najpopularniejszą platformą zakupową pozostaje Allegro - prawie 90 proc. osób kupujących on-line korzystało z niej w ciągu ostatniego roku. Na drugim miejscu plasuje się platforma zakupów lokalnych OLX, a za nią telewizja streamingowa Netflix oraz chińska platforma AliExpress. W komunikacie zauważono, że Netflix zanotował duży wzrost odsetka użytkowników w badanej grupie - z 31 do 37 proc.
Najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze miejsca zakupu w internecie jest niska cena, szczególnie dotyczy to osób w wieku od 35 do 44 lat. Klienci cenią sobie też szeroką ofertę produktową, promocje na poszczególne produkty oraz możliwość darmowej dostawy. Starsze osoby zwracają uwagę na dokładne opisy produktów.
Wygoda i cena są decydujące również przy wyborze opcji dostawy. Internauci wskazali, że najchętniej wybierają dostawę do paczkomatu (wzrost z 27 proc. w 2019 r. do 45 proc. w obecnej edycji badania). Tym samym paczkomaty wyprzedziły pod względem preferencji dostawę przez kuriera, która rok temu była na pierwszym miejscu.
Najczęściej wybieranymi formami płatności są przelew z konta bankowego oraz płatności mobilne (np. Blik). Wedle deklaracji ankietowanych, w porównaniu do roku 2019 płatności mobilne zyskały na znaczeniu, a mniej popularne stały się przelewy w systemach płatniczych i płatność gotówką przy odbiorze.