Grudzień to wyjątkowy czas, w którym chcemy obdarować naszych najbliższych prezentami. Ponad 70% z nas planuje kupić świąteczne podarunki w e-sklepach – wynika z badania postaw konsumenckich wykonanego przez UCE Research i Grupę BLIX. Warto jednak pamiętać, że koniec roku to także okres żniw dla internetowych przestępców. Jak się przed nimi ustrzec? Oto kilka prostych kroków, które każdy możemy podjąć, aby zwiększyć bezpieczeństwo przed, w trakcie i po zakupach.
Wybierając e-sklepy, w których chcemy zostawić nasze pieniądze, ale również nasze dane zastanówmy się nad ich wiarygodnością. Nikt nie zrobiłby zakupów w nieoznakowanym sklepie mającym zabite deskami okna, tak samo jest w Internecie. Jeżeli coś nie wygląda bezpiecznie, prawdopodobnie takie nie jest.
Cyberprzestępcy często wysyłają e-maile phishingowe. Wiadomości są tak zaprojektowane, aby wyglądały na pochodzące od sprzedawców detalicznych. Zawierają one jednak złośliwe linki lub proszące o podanie danych osobowych lub finansowych. Działające zgodnie z prawem firmy nie wysyłają e-maili z prośbą o podanie takich informacji. Chcąc wejść na stronę sklepu, wpiszmy jego adres sami albo skorzystajmy z wyszukiwarki Google.
Przy zakładaniu konta w sklepie internetowym istotne jest ustawienie odpowiedniego hasła – złożonego i przynajmniej ośmioznakowego. Im bardziej będzie skomplikowane, tym trudniej będzie je odgadnąć.
Robiąc zakupy poprzez polskie serwisy często mamy możliwość płacenia Blikiem. Jest to szybka i bezpieczna płatność, warto jednak sprawdzać w aplikacji telefonu, jaką kwotę i komu przekazujemy. Jeżeli decydujemy się na płatność kartą płatniczą w momencie autoryzacji płatności sprawdzajmy, czy rzeczywiście finalizujemy właściwą transakcję. Przelewem należy płacić tylko w serwisach oferujących ochronę kupującego.