Czas to jedna z wartości, której brak bardzo odczuwamy, dlatego dobre nim zarządzanie jest niezwykle potrzebne.
Przygotowanie do planowania
Zanim przystąpimy do dokładnego planowania, możemy podzielić pola naszej aktywności:
– obowiązki rodzinno-domowe,
– aktywność zawodowa,
– życie towarzyskie, relacje przyjacielskie,
– rozwój osobisty i duchowy, hobby, pasje,
– relaks i odpoczynek,
– aktywność fizyczna.
Przegląd dotychczasowych aktywności
Dobrze jest szczegółowo i z dystansu przyjrzeć się tym kategoriom, precyzyjne określić każdą z nich, by się nie mieszały, na przykład sprawy biznesowe z spotkaniami przyjacielskimi albo czas spędzony w domu i w rodzinie z czasem przygotowania się do pracy zawodowej.
Relaks i odpoczynek. W kategorii tej może tkwić wiele nieporozumień. Chcemy odreagować codziennej stres, ale jeśli zamiast stosować aktywny odpoczynek, zaczniemy zajadać stres lub uciekać w bezcelowe oglądanie telewizji, zakupomanię czy niekontrolowane ucieczkowe surfowanie po Internecie, efekt tych działań będzie fatalny. Stracimy mnóstwo czasu, stres – zamiast się rozładować – jeszcze wzrośnie, możemy się uzależnić od ciągle powtarzanych czynności, a na dodatek pojawią się choroby cywilizacyjne, takie jak nadwaga, otyłość, cukrzyca, nadciśnienie itd.
Obowiązki rodzinno-domowe. Czas poświęcony rodzinie tylko wtedy przyniesie zamierzony efekt, gdy będzie inwestycją w poprawę wzajemnych relacji. Nie obędzie się bez słuchania innych i próby zrozumienia bliskich i ich problemów, sposobu myślenia. Brak słuchania, trwanie tylko przy własnych racjach, nieustanna krytyka bliskich, brak akceptacji i zrozumienia przyniesie zupełnie inne efekty od zamierzonych, choćbyśmy spędzili wiele czasu w rodzinnym gronie. Liczy się zatem jakość tego czasu, nie tylko ilość.
W pracy zawodowej możemy bez trudu odkryć pożeracze czasu: niewłaściwą komunikację między naszym szefem lub naszymi podwładnymi (zbyt późne lub nieprecyzyjne czy nieprawidłowe przekazywanie informacji, wzajemne niezrozumienia), nieuporządkowane papiery na biurku, zbyt częste i za długie rozmowy telefoniczne, przedłużające się przerwy na kawę lub czytanie gazety, niepotrzebne i niekonstruktywne rozmowy ze współpracownikami, niezaplanowane wizyty gości lub współpracowników, surfowanie po Internecie bez określonego celu, wykonywanie czynności, które możemy przekazać komuś innemu, wykonywanie czynności, które nie należą do naszych obowiązków i których wykonania powinniśmy odmówić, ale nie potrafiliśmy, zbyt częste i mało produktywne zebrania itd.
Aktywność fizyczna przynosi zamierzone efekty dzięki systematyczności, solidny trening, przeprowadzony zgodnie z założeniami, zmienia sylwetkę, poprawia kondycję itd. Nieraz za wysoko podnosimy sobie poprzeczkę i gdy zniechęcamy się niepowodzeniami, szybko rezygnujemy. Przy zbyt nisko umieszczonej poprzeczce, nie widząc zamierzonych efektów, tracimy chęć na kontynuację.
Reklama