Koszulka "RUDA WRONA ORŁA NIE POKONA" TYLKO U NAS! Zamów już TERAZ!

Design w PRL-u

Fotografie wrocławskich wnętrz z przełomu lat 50. i 60. XX w., oraz przedmiotów wyposażenia domów i miejsc użyteczności publicznej można zobaczyć na wystawie w Muzeum Architektury we Wrocławiu. Pragnienie zmian w tamtym okresie w szczególnym stopniu stało się udziałem pokolenia polskich projektantów i projektantek urodzonych w latach 20. XX w., przyjętych do szkół artystycznych tuż po zakończeniu II wojny światowej. Różnorakie doświadczenia życiowe i artystyczne pedagogów oraz stopniowo dojrzewające plastyczne koncepcje grona ich wychowanków spotkały się w tym czasie m.in. w murach wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, zapoczątkowując ożywczy dialog dwóch generacji.

Bar Wiking
Bar Wiking
Zdzisław Holuka - Ośrodek Dokumentacji Sztuki, ASP we Wrocławiu

Jak przypomina Muzeum Architektury ton postawom twórczym we Wrocławiu nadawał Władysław Wincze – projektant wnętrz i mebli, członek Spółdzielni Artystów „Ład”, propagator rzemieślniczych form produkcji, dziekan Wydziału Architektury Wnętrz wrocławskiej PWSSP (w latach 1956–1964 kierownik Studium Architektury Wnętrz). Ciekawym kontrapunktem wobec twórczych idei Winczego były kiełkujące od połowy lat 50. koncepcje nowych rozwiązań projektowych formułowane przez grono jego studentów i studentek, inspirowane artystyczną atmosferą odwilżowej fascynacji nowoczesnością.

Fotel Chierowskiego

Nowe podejście do projektowanych sprzętów manifestowało się m.in. zastosowaniem nowych materiałów, w tym surowców syntetycznych w miejsce deficytowego wówczas drewna – dermy i nylonu, a także żelaza, szkła i tkaniny. Meble odznaczały się pomysłowymi kształtami, kompaktowymi proporcjami i lekkością form. W większości przypadków były one przeznaczone do produkcji przemysłowej, choć spośród prezentowanych na wystawie prototypów do obrotu handlowego trafił jedynie fotel 366, opracowany przez Józefa Chierowskiego, który z czasem stał się ikoną polskiego dizajnu czasów PRL-u.
 

Od syntetycznych tworzyw po ikoniczny fotel 366 Józefa Chierowskiego – na wystawie pokażemy wyjątkowe dzieła studentów Władysława Winczego, którzy przełamywali konwencjonalne podejście do designu, wprowadzając nowe materiały i twórcze rozwiązania.

– powiedziała rzecznik Muzeum Architektury we Wrocławiu Marta Czyż.

Wnętrza nieistniejące

Wystawa jest okazją do prezentacji dokumentacji fotograficznej w głównej mierze nieistniejących już wrocławskich wnętrz przełomu lat 50. i 60. XX w., okręgowych wystaw, zachowanych mebli, a także przykładów malarstwa, ceramiki i szkła. Te ostatnie miały stanowić dopełnienie wyposażenia zgodne z modernistycznym postulatem syntezy sztuk, tworząc, jak pisał Apolinary Czepelewski: „obraz przestrzenny – jednoczący […] zagadnienia kształtu, koloru i materiału oraz światła i ruchu – który podporządkowany jest określonej funkcji życia człowieka”.

 

 



Źródło: ma.wroc.pl

#lata 50-te #design PRL #Chierowski #wystawa w Muzeum Architektury #Wrocław

Magdalena Łysiak