„Wspólne oświadczenie” ministrów transportu Polski, Czech, Węgier, Litwy, Słowacji, Rumunii i Ukrainy, podpisane dziś w Krynicy, podczas Forum Ekonomicznego, przewiduje m.in. „czynienie starań w kierunku usunięcia wąskich gardeł na kolejowych i drogowych odcinkach infrastrukturalnych, zmierzając do pełnej zgodności ze standardami dla sieci TEN-T” (tj. głównych w UE szlaków drogowych, kolejowych, lotniczych, morskich oraz rzecznych wraz z portami, lotniskami i terminalami drogowo-kolejowymi).
Oświadczenie przewiduje też „wspieranie dalszego dialogu oraz dalsze umocnienie współpracy” zwłaszcza dla realizacji szlaków kolejowych i drogowych: Via Carpathia, Rail Baltica, Via Baltica oraz kolei dużych prędkości. Ponadto dokument postuluje zacieśnianie współpracy transgranicznej „w zakresie testowania nowych technologii w transporcie, w tym technologii związanych z automatyzacją i cyfryzacją transportu drogowego”.
Porozumienie potwierdza, że Via Carpathia jest dla Ukrainy drogą życia, w sytuacji, gdy trwa wojna na zachodzie kraju z Rosją
– skomentował naszemu portalowi jego polski sygnatariusz, Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Ukraina musi przekonstruować swoje główne drogi komunikacyjne, co pozwoli zbliżyć ten kraj z całą Europą. Już obecnie Ukraina wydłuża polski odcinek A4 z Przemyśla do Lwowa i przygotowuje projekt drogi ekspresowej Lwów – Odessa. Mój ukraiński odpowiednik potwierdził, że Ukraina budując tę drogę połączy Odessę z Trójmiastem
– dodał minister.
Według Adamczyka Polska pracuje nad wybudowaniem nowoczesnego połączenia kolejowego Warszawa-Lwów, przez Lublin.
Dzisiejsze porozumienie stanowi potwierdzenie, że kraje naszego regionu Europy są razem
– oświadczył portalowi Niezależna.pl minister.