Koszulka "RUDA WRONA ORŁA NIE POKONA" TYLKO U NAS! Zamów już TERAZ!

Trendy energetyki przyszłości

Obok problemów branży transportowej istotna część debat tegorocznej edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach poświęcona była szeroko pojętej infrastrukturze, w tym polskiego sektora paliwowo-energetycznego. 

zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne
Filip Błażejowski \ Gazeta Polska

Wśród stojących przed nim szansach i wyzwaniach wymieniano m.in. konieczność ustabilizowania przepisów normujących funkcjonowanie tego sektora, poszukiwania paliw alternatywnych nowej generacji. Choć wciąż to węgiel stanowi podstawę energetyki w naszym kraju, wyzwaniem jest jego odpowiednie wykorzystywanie, np. poprzez zgazowanie tego paliwa i znajdowanie możliwości zastosowania w przemyśle syngazu (gazu syntezowego) czy wodoru.

Według mec. Roberta Draby z PwC trendem dominującym w rozwoju sektora stanie się coraz szerszy udział odnawialnych źródeł energii (OZE) w miksie energetycznym, a także poszerzenie możliwości magazynowania wytworzonej energii. Józef Węgrecki, członek zarządu PKN Orlen ds. operacyjnych zauważył: – Dostrzegamy te megatrendy. Rozpoczęliśmy przygotowania do budowy farmy wiatrowej na morzu o mocy 1200 MW. Mamy także istniejące dwa energetyczne bloki gazowe. Możemy je traktować jako specyficzne magazyny energii. Oceniamy, że na Bałtyku można wybudować farmy wiatrowe o łącznej mocy do 10–15 GW – także one mogą służyć jako potencjalne magazyny gromadzące energię. Jeśli owe 15 GW z tego źródła dodać do już istniejących 4 GW zmagazynowanej obecnie przez nas energii, dysponowalibyśmy w sumie 19 GW zgromadzonej w magazynach – wylicza wiceprezes Węgrecki.

W jego przekonaniu szerokie wykorzystywanie wodoru w energetyce to kwestia najbliższych lat. – Na początek jako paliwo dla samochodów ciężarowych. Choć wciąż barierą do jego szerszego wykorzystywania jest cena (40 zł/1 kg). Jednak 1 kg wodoru wystarcza na przejechanie 100 km. PKN Orlen jest największym producentem tego paliwa w Polsce.

W opinii Adriana Furgalskiego, wiceprezesa Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, także elektromobilność staje się coraz wyraźniej obecna jako alternatywne paliwo w transporcie, którego coraz szersze wykorzystywanie przyczynia się do zmniejszenia zanieczyszczeń atmosferycznych. – Na naszym rynku największy postęp wykazuje rosnący segment produkcji autobusów elektrycznych, a także elektrowozów. Ropa naftowa jako paliwo pewnie będzie się liczyć jeszcze przez kilka najbliższych lat, jednak później jej wykorzystywanie powinno znacząco spadać.

– W kraju mamy stosunkowo mało wody, toteż raczej nie widzę dużych szans rozwojowych dla elektrowni wodnych – dodał Węgrecki. – Największe dostrzegam w nowatorskim podejściu do wykorzystywania węgla (jego zgazowywaniu), rozwoju morskich farm wiatrowych, które mogą być dodatkowo zasilane energią słoneczną (z instalacji fotowoltaicznych) i poszerzaniu rynku prosumenta. Na naszych stacjach paliwowych przewidujemy w nieodległej przyszłości instalowanie ładowarek elektrycznych i do zasilania pojazdów na wodór – zakończył.

 



Źródło: niezlezna.pl

#Europejski Kongres Gospodarczy

Paweł Woźniak